Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Justera lameller till krafttuttaget T-600

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

skogsjonas

Justera lameller till krafttuttaget T-600

Inlägg av skogsjonas »

Hoj,

Jag har en Hemek 600, byggd på BM T-600. Driften på vagnen går på kraftuttaget. Jag kan lägga i både varvtalsberoende och drivhjulsberoende på kraftuttaget, men den slirar bara. (Jag kan själv hålla fast rullarna (med händerna) som skall driva hjulen på vagnen.)

Är det någon som vet hur man ställer in lamellerna?

/Jonas
nybliven traktormekaniker

Inlägg av nybliven traktormekaniker »

Tjena

På bm 600 så sitter allra troligast kraftutagslammellen bakom den vanliga lamellen, vet inte att det varit annorlunda i alla fall. Vet att kraftutags lammellen ska spännas dit på ett speciellt sätt med specificerade moment med mera. Bäst är nog att ha/köpa en bok till bm 600. Så detta innebär att motorn måste väck. Det är ju inte heller helt omöjligt att lammelen och det andre är lite väl slitet.

Lycka till

MVH/Daniel
ake64

Inlägg av ake64 »

Nej, på 350/600 sitter lamellen innanför krafuttaget. Den justeras via hålen när man skruvat ut de två "pluggarna" till vänster om kraftuttaget. Hur man gör står i instruktionsboken.

Tyvärr har jag inte boken här men hör av dig kan jag scanna av den delen och maila till dig när jag kommer åt den.

Eller ännu bättre. Är det någon som vet om den finns för nerladdning någonstans?

mvh Åke
skogsjonas

Inlägg av skogsjonas »

Hoj,

Jag har inte fått tag på någon mekbok till BM 600 men väl till BM 650. Det visade sig efter att jag demonterat kraftuttagskopplingen att det var lika som på 650:n. Tätningen innanför lagret till den ingående axeln är väck, så den måste bytas.

Har lagt in bilder på hur det ser ut på ett forum som heter maskinisten.

Har försökt att lägga in här med men jag klarar det inte...
Hence

Inlägg av Hence »

http://HenCa.bilddagboken.se/p/show.htm ... rectlink=1
Har här lite bilder på hur ja fixa PTO-kopplingen på våran 2105 (samma sak på T600) fast har för mig att pluggarna är plaserde på sidan
xbasta

Re: Justera lameller till krafttuttaget T-600

Inlägg av xbasta »

Hej
jag har en 350 och där är det så att lamellerna sitter ihop
dom är i konstant drift.
Går det att plocka ner lamellhuset utan att som i verkstadsboken både tappa ur växellådsoljan och oljan i hydraulen.

Måste man byta ut lamellerna eller går det att avfetta dom och montera ihop igen och justera in.
daisel
Forumberoende

Re: Justera lameller till krafttuttaget T-600

Inlägg av daisel »

dom ligger ju i olje-bad, inte så stor nytta att affetta, möjligt vis tvätta dom i diesel, men oljan får du alt ta hut först
hej, jag
Låst