Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

600 topp på boxer

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

boxrar
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 februari 2009, 12:18

600 topp på boxer

Inlägg av boxrar »

Hej hade tänkt att renovera motorn på min ena boxer och nu är min fråga ,är det någon här på forumet som har provat att montera en 600 topp på en boxer, blir det någon märkbar skillnad?Borde ju bli en viss skillnad med tanke på att 600 har större kanaler och ventiler.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

den ska nog passa, men du måste nog ställa upp bränsle mängden lite kan jag tänka mig, men boxer låter bäst orginal :D
hej, jag
BM471
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 juli 2008, 23:28

Inlägg av BM471 »

som Daisel säger. Det borde inte vara något problem. Det som skiljer motorerna är just toppen med andra ventiler och insprutnings-systemet(annan pump och spridare). kolv och cylindrar är det samma.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

värt att veta är att grenröret är samma så det behöver du nog inte byta
hej, jag
boxrar
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 februari 2009, 12:18

Inlägg av boxrar »

Har en topp på gång,får väl samla lite delar innan jag sätter igång,bränslet är redan justerat kan jag låva 15cm flammor ur ljuddämmparen i uppförsbackarna
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

ok, flammor, då är nog toppen bra slut
hej, jag
boxrar
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 februari 2009, 12:18

Inlägg av boxrar »

Toppen behöver inte vara slut för att det blir flammor en lagom uppställd pump fixar det även på en frisk motor med frisk topp,vet flera som får samma på sina boxrar
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

nja, helt hudra tät kan den inte va om du flammar i backarna, möjligtvis när man varvar upp snabbt
hej, jag
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Det kan också vara att man lyckas pumpa in mer bränsle än vad som hinner förbrännas innan förbränningstakten är slut. Då brinner det fortfarande under utblåsningen med eld i avgasröret som följd.

Ekonomiskt? Nej Nyttigt för motorn? Nej Effektfullt? JA
Låst