God Juuuuul Tanter och Gubbar!
Har en fråga: Hur länge tillverkades 650/700-modellerna, fanns dom t.o.m. -84 års modell?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Årsmodeller 650/700
Moderator: Moderatorer
T650
Hej!
Den sista 650 tillverkades -82 på fabriken i Eskilstuna. Volvo BM Valmet serien kom ju då och ersatte de mindre modellerna upp till 2650/2654 som lades ned 1983.
Scantrac sålde de sista Volvo BM-traktorerna, har sett bilder på förenklade 650 som såldes på export till t ex Afrika och Mellanöstern. En broschyr på portugisiska (export till Brasilien?) visar en 650 utan hytt med luftfiltret på höger sida med ett utseende som liknar de som satt på de gamla S900 tröskorna.
Kan säkert ha skett omkastningar i försäljningen mot slutet då Mellan Östern var oroligt och t ex en del Volvo BM 2600 stoppades från att säljas dit. De gjordes om till 2650S utan snabbväxel och med mekanisk diffspärrpedal m.m. och såldes sen i Sverige på en kampanj som de körde 1984 har jag för mig. En ny 2650S kunde kosta lika mycket - eller lite som en ett år gammal 2650.
Så det är väl inte otroligt att en del förenklade eller för export avsedda 650 kom att stanna i Sverige?!?
När traktorn registrerades i trafik är inte samma sak som när den tillverkades så en del kan ha stått ett tag innan de kom in i registret och fick regdatum.
GOD HJUL
Den sista 650 tillverkades -82 på fabriken i Eskilstuna. Volvo BM Valmet serien kom ju då och ersatte de mindre modellerna upp till 2650/2654 som lades ned 1983.
Scantrac sålde de sista Volvo BM-traktorerna, har sett bilder på förenklade 650 som såldes på export till t ex Afrika och Mellanöstern. En broschyr på portugisiska (export till Brasilien?) visar en 650 utan hytt med luftfiltret på höger sida med ett utseende som liknar de som satt på de gamla S900 tröskorna.
Kan säkert ha skett omkastningar i försäljningen mot slutet då Mellan Östern var oroligt och t ex en del Volvo BM 2600 stoppades från att säljas dit. De gjordes om till 2650S utan snabbväxel och med mekanisk diffspärrpedal m.m. och såldes sen i Sverige på en kampanj som de körde 1984 har jag för mig. En ny 2650S kunde kosta lika mycket - eller lite som en ett år gammal 2650.
Så det är väl inte otroligt att en del förenklade eller för export avsedda 650 kom att stanna i Sverige?!?
När traktorn registrerades i trafik är inte samma sak som när den tillverkades så en del kan ha stått ett tag innan de kom in i registret och fick regdatum.
GOD HJUL
Har nu hört med farsan och mycket riktigt har det varit en 650 som varit avsedd för export men utrustades med hytt och köptes av min far -83.
Men som jag sagt tidigare så saknas snabbväxel samt att vi har ett extra
stort diesel filter som sitter innan de andra två.
Slänger med en bild från i år om det går bra.
Men som jag sagt tidigare så saknas snabbväxel samt att vi har ett extra
stort diesel filter som sitter innan de andra två.
Slänger med en bild från i år om det går bra.
Re: Årsmodeller 650/700
Var kan jag hitta en tabell med årsmodell för ett visst tillverkningsnr för T650?
Re: Årsmodeller 650/700
Hej,
Gå till "Fakta & Tips" på startsidan. Sedan väljer du under tillverkningsnummer så ser du vilket år resp tillverkningsnummer tillverkades.
/Bosse P
Gå till "Fakta & Tips" på startsidan. Sedan väljer du under tillverkningsnummer så ser du vilket år resp tillverkningsnummer tillverkades.
/Bosse P