Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Projekt BM 230 Victor med hög tomgång

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

teknikertomas
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2008, 20:30

Projekt BM 230 Victor med hög tomgång

Inlägg av teknikertomas »

Har börjat ett nytt projekt på gården - att få igång våran gamla trotjänare som stått still i över 10 år.
Så vitt jag vet, så blev den ståendes efter att min far försökte avhjälpa ett fel med bränsleregleringen, eftersom traktorn inte startade som den skulle.
Traktorn blev ståendes fram tills förra veckan, då jag satte tänderna i den.

Efter att ha bytt insprutningspump och en trasig bränsleslang så fick jag liv i motorn, men det går inte att reglera varvtalet som jag vill. Jag har därefter även bytt matarpump och regulator, som jag tagit från en annan motor, men tomgångsvarvet är fortfarande för högt.
I övrigt så verkar motorn starta lätt och gå bra.

Jag är tacksam om någon har förslag på vad felet kan vara eller vilka justeringar som kan göras på bränslesystemet.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

det sitter två justerskruvar ocanpå bränslepumpss hyllan, den vänstara skruvar du ut tills du har rätt tomgång, ett tipps är att lossa gastaget före, du kan behöva förlänga staget för att du ska kunna få den låga tommgången, lycka till. du får gärna lägga upp bilder på sidan om du vill
teknikertomas
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2008, 20:30

Inlägg av teknikertomas »

Tack för det snabba svaret!
OK, så det är alltså den vänstra justerskruven som reglerar tomgången. Jag trodde att det var den högra, så jag vågade inte skruva på den vänstra ifall den hade med maxvarvtalet att göra - vill ju inte varva sönder motorn :)
Jag ska prova att skruva på den vänstra och se vad som händer.
Nu när jag har haft bort regulatorn så fick jag lossa den högra skruven, hur gör jag för att justera in denna rätt igen? Är det bara att gå på känn eller??
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

oj , jag skrev fel, det är den högra du ska justera, men lossa gastaget först, för du kan behöva förlänga det med, lycka till
teknikertomas
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2008, 20:30

Inlägg av teknikertomas »

Jag har provat att justera skruvarna (både höger och vänster) på bränslepumpshyllan, men utan resultat. Det var som sagt den högra skruven som reglerade tomgången. Jag har lossat reglagearmen för att den ej ska påverka.

Jag har även försökt att shimsa om pumpen, med en liten varvtalsänding, men det borde ju bara bero på att pumpens insprutningstillfälle ändras, eller?

Jag har skruvat lite på skruvarna som sitter på armen mellan regulator och pump oxå, men jag vet inte riktigt vilken effekt jag ska vänta mig. Jag har inte märkt någon större skillnad i varvtal. Skruvarna sitter vid regulatorns utgående axel och vid kallstartens mekanism.

Finns det fler justeringsmöjligheter? Vad kan annars påverka motorns varvtal förutom bränslereglersystemet?

Jag ska se om jag kan lägga in några bilder såsmåningom.
Tacksam för alla tips jag kan få!
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

nu är jag iochförsig inne på djupt vatten, men du kan lossa kallstartsluckan (försiktigt!) å skruva ute justerings muttern lite grana 1/4 varv i taget, å se om den sänker sig , lyckatill
Låst