Hej.
Som nybliven Boxerägare (hurra!) konstaterar jag att det är en aning mer komplicerat att köra med osynkad låda jämfört med en synkad.
Har någon här på forumet några bra tips på hur man ska sköta växlingarna så smidigt som möjligt? Man vill ju inte slita ut kopplingen helt i önödan genom att starta på fyran varje gång...
Tacksam för all hjälp
/Daniel
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hurkör man bäst med osynkad låda?
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 juli 2008, 16:15
- Ort: Sundsvall
Hurkör man bäst med osynkad låda?
/Daniel Sidenbladh
Det går utmärkt att starta på fyran om motorn orkar. Alltså på hyfsat underlag och lätt efter. Det går till och med bra att starta på feman när man åker på väg med bara traktorn. Kopplingen är ju dimensionerad för att kunna dra igång med en plog eller harv nere, alltså med så hård bellastning som motorn orkar gå med på den aktuella växeln vid arbetsvarv (i dethär fallet mellan 800 rpm och fullvarv). kopplingen behöver du inte vara orolig för på så vis bara du inte slirar jätte mycke på den eller sitter med foten på koplingspedalen hela tiden när du kör. Lycka till med nyförvärvet.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 juli 2008, 16:15
- Ort: Sundsvall
Tack så mycket för alla tips, traktorn går utmärkt och jag har börjat lära mig växellådan. Fick tipset att använda mig mer av hög/lågväxel än de andra växlarna så att man t.ex. startar på 4:an låg, gasar och sen växlar till 4:an hög och sedan 5:an hög vilket tycks funka bra för landsvägskörning.
/daniel
/daniel
/Daniel Sidenbladh