Hej alla.
Jag står i begrepp att köpa en traktor för att driva en vedklyv och kapklinga och har nu hittat en Boxer i fint skick. Har ännu inte tittat på den (ska göras på torsdag) men jag tänkte redan nu passa på att fråga exakt vad som krävs av hydraulsystemet för att kunna driva en klyv? Som jag förstått av säljaren på telefon finns det bara att hudrauluttag -gör detta att det är omöjligt att använda en klyv? I sånt fall kanske man kan montera ett returuttag i efterhand – låter detta sig göras på en Boxer eller måste det finnas från fabriken?
Tacksam för all hjälp
/Daniel Sidenbladh -snart boxerägare, kanske
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Driva vedklyv med Boxer
Moderator: Moderatorer
-
Driva vedklyv med Boxer
/Daniel Sidenbladh
-
Det låter ju bra, men jag antar att det krävs ett returuttag för att kunna använda klyven? Det var ett tag sen jag kopplade en klyv till en traktor och jag kan inte minnas om det var en slang eller två till klyven -antar att det beror på om man har dubbelverkande hydraul eller ej.
Ska bli spännande att titta på traktorn, har mest kört 2250 tidigare.
Ska bli spännande att titta på traktorn, har mest kört 2250 tidigare.
/Daniel Sidenbladh
Låter som ett bra litet projekt. Det måste alltid vara två slanger till klyven, eller om man säger en till och en ifrån, efter som oljan måste kunna komma tillbaka till traktorn. På boxern monterar du lättast ett returuttag ena avtappningspluggens plats under hydralhuset. Det finns två pluggar, en längst ut till vänster och en längst ut till höger. Den vänstra är att föredra om du har hitchkrok på traktorn effter som spärrmanreglaget till denna skulle krocka med en returkoppling i högra plugghålet.
Lycka till / Lucas
Lycka till / Lucas
-