Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
BM 650 -72 med krånglande orbitrolstyrning
Moderator: Moderatorer
BM 650 -72 med krånglande orbitrolstyrning
Jag får inte hjulen att hänga med hur mkt jag än snurrar på ratten,- vid stillastående och tomgång kan jag snurra ratten, men hjulen står helt stilla, kör jag iväg så att belastningen på styrservot blir mindre så hänger hjulen med, fast mkt svagt och orkeslöst, kan snurra på ratten hur mkt som helst åt vardera hållet men styrningen reagerar väldigt sakta, närapå obefintligt. iövrigt inga oljud eller nåt, allt "låter"normalt och olja finns givetvis i behållaren. vad felar? har nån backventil eller nåt kärvat fast? tacksam för svar om det finns nån smidig lösning på mysteriet. kan ju vara trevligt med en traktor som svänger dit man vill igen.
Jag är ingen expert på BM 650 och det är ibland svårt att på distans ställa rätt diagnos,men det borde inte kunna vara så mycket annat än antingen orbitrolen eller styrcylindern. Cylindern är ganska lätt att avslöja. (Och är det den så har den sannolikt ett stort inre läckage). När kolven går ut så ska hjulen svänga vänster. Lossa B-portens anslutning helt,(den närmast kolvstången). Be någon att hela tiden svänga vänster samtidigt som du har koll på cylindern. Strömmar det olja ut från cylindern genom porten som du lossat så är cylindern defekt,oljan går rakt igenom. Igentligen ska man köra cylindern till sina respektive ändläge när man gör detta test,men med tanke på att hjulen inte rör sig när du står still och svänger så spelar det mindre roll.
Detta skulle jag inleda felsökningen med.
Detta skulle jag inleda felsökningen med.