Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bm 350 instruktionsbok/bränslefilter

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

boxer

Bm 350 instruktionsbok/bränslefilter

Inlägg av boxer »

Köpte nya bränslefilter till boxern och köpte samtidigt Olsson i Ellös verkstadshandbok till traktorn. Men när jag skulle montera de nya filtrena blev jag osäker på hur man lossade själva "burken" filtret sitter i, så därför tittar jag såklart i verkstadshandboken men där står inget om det. :x
Så jag undrar om det var instruktionsboken jag skulle ha köpt för att veta hur man byter filter eller?
Bolinder

Re: Bm 350 instruktionsbok/bränslefilter

Inlägg av Bolinder »

boxer skrev:Köpte nya bränslefilter till boxern och köpte samtidigt Olsson i Ellös verkstadshandbok till traktorn. Men när jag skulle montera de nya filtrena blev jag osäker på hur man lossade själva "burken" filtret sitter i, så därför tittar jag såklart i verkstadshandboken men där står inget om det. :x
Så jag undrar om det var instruktionsboken jag skulle ha köpt för att veta hur man byter filter eller?
Jag har oxå märkt att visa "enklare" operationer inte står med i verstads-handböckerna, vilket är synd. För att lossa burken som sitter runt filterna lossar du bulten på ovansidan. Sen är det samma prosedur på filtret jämte. Se till så att den nya oringen i toppen av burken kryper in ordentligt när du ska på med burkarna igen. Så väldans tråkigt om man ska behöva göra om det igen.. :)
boxer

Inlägg av boxer »

Det var nästan det jag trodde men jag blev lite osäker när jag såg att någon hårdhänt hade skruvat på skruven som sitter inskruvad mot bulten. Så den behöver jag inte röra?
Jag vill också gärna veta om någon vet om instruktionsboken är något att ha, jag vet ju hur man kör traktorn men står det något om hur man ska skruva och pilla med traktorn?
Bolinder

Inlägg av Bolinder »

boxer skrev:Det var nästan det jag trodde men jag blev lite osäker när jag såg att någon hårdhänt hade skruvat på skruven som sitter inskruvad mot bulten. Så den behöver jag inte röra?
Jag vill också gärna veta om någon vet om instruktionsboken är något att ha, jag vet ju hur man kör traktorn men står det något om hur man ska skruva och pilla med traktorn?
Ska du byta filtrena så ska du inte skruva på någon annan än de på ovansidan..Skruven du pratar om är nog luftningskruven. Efter du har bytt filtrena så lossar du lite på luftningskruven och pumpar på handpumpen tills du får ren diesel ut vid luftningsskruven på bägge filtrena. Du börjar med den som får diesel först sen det andra. Var det en instruktionsbok du köpt eller en verkstadshandbok? Min åsikt är iaf att bägge är något att ha, står mycket bra i dom.
ake64

Inlägg av ake64 »

Jag håller med. Båda böckerna är bra men när det gäller vanlig service är det instruktionsboken som gäller.
boxer

Inlägg av boxer »

Då köper jag instruktionsboken också, det finns säkert mycket att lära, speciellt bra nu när traktorn ska renoveras också :D

EDIT: Det var verkstadshandboken jag har köpt.
boxer

Inlägg av boxer »

Nu är filtrena bytta och en instruktionsbok köpt.
Jag tänkte också passa på att byta silen och glaset under handpumpen och när jag tar bort det så börjar det rinna ut diesel och det slutar inte heller så jag försöker stänga kranen på tanken men den fungerar inte som den ska :x , men som tur är finns en pump i närheten och jag kan tömma tanken innan det runnit ut för mycket diesel. Sen får jag dit den nya silen och kan pumpa tillbaks dieseln.
Låst