Hej jag har precis köpt en BM 230 viktor och undrar vad man ska ha för olja till både Hydral och Växellåda var köper jag det???
MVH RillE-d
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Vad för olja????
Moderator: Moderatorer
-
- Kontakt:
Om olja!
Såg att det frågades om olja till hydrauliken på en Victor. Använd INTE hydraulolja!!!
Kör med vanlig motorolja (sae 10W-30) i gamla hydraulsystem. Dessa klarar inte av moderna hydrauloljor. Jag har sett allt för många skurna pumpar i mina dar. Håller kanske nått år, men sen börja dom läka som såll.
I motorn kör du 15W-40 och i vx..lådan samt slutväxlar hypoidolja 80/90.
Bara ett tips!!
//Ola
Kör med vanlig motorolja (sae 10W-30) i gamla hydraulsystem. Dessa klarar inte av moderna hydrauloljor. Jag har sett allt för många skurna pumpar i mina dar. Håller kanske nått år, men sen börja dom läka som såll.
I motorn kör du 15W-40 och i vx..lådan samt slutväxlar hypoidolja 80/90.
Bara ett tips!!
//Ola
Håller med Ola lite gran där, körde med hydralolja i lyften på min 36:a och vid lättare kortare arbeten fungerade lyften bra men vid frekvent användande så bli ju oljan varmare och därmed tunnare vilket resulterade i väääldigt långsam lyft och med tunn varm olja är risken för att pumpen skär större, så kör med motorolja i lyften.
/Kenta
/Kenta
BM 36 -54, Bm200 -53, Volvo T-21 -47,
Volvo T21 -48.
Volvo T21 -48.