Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
låsning för hydral armana på victor
Moderator: Moderatorer
låsning för hydral armana på victor
Hej, det fins ju en låsning för hydralen till victorn, min sittere bomfast, så inana jag börgar slå å ha mej så undrar jag om den ska vridas eller bara truckas i gen om, och om den ska vridas som en sruve elle hur det ska va, tack på förhand
Oskadad och uppsmord skall den gå att `slå i läge´ med handflatan.
Ta jobbet med att öppna låsblecket på lyftarmsaxelns högersida. Ta bort de två skruvarna, låsblecket och brickan. ( Märk med körnarslag lyftarmsaxel,lyftarm och lyftlåshävarmen så att det inte bli någon tvekan vid återmonteringen ). Knacka av lyftarm och lyftlåshävarmen från lyftarmsaxeln. Fäst lyftlåshävarmen i skruvstädet - lossa låsmutter och skruv för att komma åt kulan och fjädern. Visst våld går nog sedan åt för att få själva låstappen ( kolven ) att börja röra på sig. Gör rent, polera, smörj upp och återmontera.
Ta jobbet med att öppna låsblecket på lyftarmsaxelns högersida. Ta bort de två skruvarna, låsblecket och brickan. ( Märk med körnarslag lyftarmsaxel,lyftarm och lyftlåshävarmen så att det inte bli någon tvekan vid återmonteringen ). Knacka av lyftarm och lyftlåshävarmen från lyftarmsaxeln. Fäst lyftlåshävarmen i skruvstädet - lossa låsmutter och skruv för att komma åt kulan och fjädern. Visst våld går nog sedan åt för att få själva låstappen ( kolven ) att börja röra på sig. Gör rent, polera, smörj upp och återmontera.
Gode og dårlige nyhetr: Det var det som var problemet, men dessverre gikk det ikke å skru den hardt nok til. Den holdt så lenge det ikke var belastning bak, men med snøbladet på ble det for mye. Derfor har jeg laget et "håndtak" som jeg skal skru fast til karosseriet, og som skal holde inne låskolven. Det burde være nok. Og det er vel ikke noe problem, så lenge det bare holder på plass låskolven? Jeg skal fotografere det når det er ferdig.
Nei, det funket ikke. Tre flate jern på 3 mm hver, skrudd sammen, klarer ikke å holde inne denne låskolven. De blir tvunget ut hvis jeg ikke bruker en lastspännare for å holde den inne. Dermed tar det altfor lang tid å veksle mellom å bruke snøbladet framme og bak. Så jeg tror jeg må åpne og se. Da har jeg noen spørsmål:
1. Må jeg tappe ut hydraulikkoljen for å komme til låskolven?
2. Fins det en sprängskissa av dette systemet noe sted her? Det ville være til stor hjelp.
3. Har jeg rett hvis jeg tror at man vanligvis skal måtte løfte opp baklasteren og trekke ut denne låskolven for å slippe den ned, og at den antakelig er slitt konisk, så den lar seg presse ut? I så fall trengs det vel ny låskolv, og er det mulig å få en slik noe sted?
4. Trenger jeg packning for å sette den sammen igjen? Eller kan jeg bruke Biltemas packningssilikon? Jeg har det her hjemme.
Håper jeg kan få litt hjelp igjen!
1. Må jeg tappe ut hydraulikkoljen for å komme til låskolven?
2. Fins det en sprängskissa av dette systemet noe sted her? Det ville være til stor hjelp.
3. Har jeg rett hvis jeg tror at man vanligvis skal måtte løfte opp baklasteren og trekke ut denne låskolven for å slippe den ned, og at den antakelig er slitt konisk, så den lar seg presse ut? I så fall trengs det vel ny låskolv, og er det mulig å få en slik noe sted?
4. Trenger jeg packning for å sette den sammen igjen? Eller kan jeg bruke Biltemas packningssilikon? Jeg har det her hjemme.
Håper jeg kan få litt hjelp igjen!