Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

låsning för hydral armana på victor

Moderator: Moderatorer

daisel
Forumberoende

låsning för hydral armana på victor

Inlägg av daisel »

Hej, det fins ju en låsning för hydralen till victorn, min sittere bomfast, så inana jag börgar slå å ha mej så undrar jag om den ska vridas eller bara truckas i gen om, och om den ska vridas som en sruve elle hur det ska va, tack på förhand
Bo A

Inlägg av Bo A »

Oskadad och uppsmord skall den gå att `slå i läge´ med handflatan.
Ta jobbet med att öppna låsblecket på lyftarmsaxelns högersida. Ta bort de två skruvarna, låsblecket och brickan. ( Märk med körnarslag lyftarmsaxel,lyftarm och lyftlåshävarmen så att det inte bli någon tvekan vid återmonteringen ). Knacka av lyftarm och lyftlåshävarmen från lyftarmsaxeln. Fäst lyftlåshävarmen i skruvstädet - lossa låsmutter och skruv för att komma åt kulan och fjädern. Visst våld går nog sedan åt för att få själva låstappen ( kolven ) att börja röra på sig. Gör rent, polera, smörj upp och återmontera.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Nu är det fixat, fick slipa ner låskolven med smärgelduk å fiksa en annan fjäder då den andra hadde sett sina besta dagar. jag fick anväda mycket våld för att få låss loskolven, en slägga :lol:
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Er dette samme framgangsmåte som på en Krabat T-425? Min '58 har problemer med at "låskolven" spretter ut når den får belastning på seg. Jeg må vel også demontere dette for å reparere den?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

jag vet inte hur det ser ut, men på victor så sitter det en skruv med -skalle på som har en spärr mutter, prova att skruva åt den skruven lite grana, anars får du ta i sär det, det var inte mycket jobb
hej, jag
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Takk for svar! :) Hvor sitter den skruen? Jeg har ikke lagt merke til en, men det ville jo vært fantastisk hvis det var alt som trengtes!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

den sitter på själva sylindern som låskolven åker i, kolla där så ser du
hej, jag
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Mange takk igjen! Skal sjekke senere i dag. Etter at jeg har vært og hentet et nytt, svingbart brøyteskjær til bruk bak på "Lille Rød" (det er min frue som har døpt Krabaten Lille Rød). For nå får jeg virkelig bruk for denne låsingen!
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Da har jeg funnet den! :D Så skal jeg prøve å justere den i kveld, når jeg kommer tilbake med det nye skjæret. Kan jeg ødelegge noe ved å skru for langt inn, eller noe sånt?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

om jag förstår rätt så undrar du om det kan skada att skruva skruven för långt in, nej det låser bara fast loskolven, skruven ska sitta så hårt det går utan att den bromsar lås kolven. bara kul att hjälpa till
hej, jag
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Flott, takk! Jeg kom litt sent hjem, så jeg rekker ikke noe i dag. Men i morgen blir det svingbart skjær og justering av baklaster her i huset! :D
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

hej är skjær ett snöblad? min danka är inte så bra
hej, jag
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Nei, særlig ikke når du forveksler dansk og norsk! ;) Det er vel et snøblad, ja. Jeg har kjøpt et som ser sånn ut:

Bild

Men mitt er litt mindre. Bredde på 180 cm. Det på bildet er 210 cm, og da ville jeg ikke klart å komme inn i garasjen uten å flytte bilen.
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Gode og dårlige nyhetr: Det var det som var problemet, men dessverre gikk det ikke å skru den hardt nok til. Den holdt så lenge det ikke var belastning bak, men med snøbladet på ble det for mye. Derfor har jeg laget et "håndtak" som jeg skal skru fast til karosseriet, og som skal holde inne låskolven. Det burde være nok. Og det er vel ikke noe problem, så lenge det bare holder på plass låskolven? Jeg skal fotografere det når det er ferdig.
Mastiff

Inlägg av Mastiff »

Nei, det funket ikke. Tre flate jern på 3 mm hver, skrudd sammen, klarer ikke å holde inne denne låskolven. De blir tvunget ut hvis jeg ikke bruker en lastspännare for å holde den inne. Dermed tar det altfor lang tid å veksle mellom å bruke snøbladet framme og bak. Så jeg tror jeg må åpne og se. Da har jeg noen spørsmål:

1. Må jeg tappe ut hydraulikkoljen for å komme til låskolven?

2. Fins det en sprängskissa av dette systemet noe sted her? Det ville være til stor hjelp.

3. Har jeg rett hvis jeg tror at man vanligvis skal måtte løfte opp baklasteren og trekke ut denne låskolven for å slippe den ned, og at den antakelig er slitt konisk, så den lar seg presse ut? I så fall trengs det vel ny låskolv, og er det mulig å få en slik noe sted?

4. Trenger jeg packning for å sette den sammen igjen? Eller kan jeg bruke Biltemas packningssilikon? Jeg har det her hjemme.

Håper jeg kan få litt hjelp igjen! :)
Låst