Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Crescohydraul Boxer 350 -60
Moderator: Moderatorer
Crescohydraul Boxer 350 -60
Hej tanter och gubbar, kan någon ge mig en lektion i hur crescohydrauliken fungerar. Jag har hittat spaken för att lyfta hydraulen upp och ner. Men det finns en ventil på utsidan av ventilpaketet, närmast skärmen. Vad har den för funktion? Har även ett enkelverkande uttag på traktorn. är det meningen att kranen som sitter i bakkant av ventilpaketet skall stänga flödet till det externa uttaget eller har den med crescofunktionen att göra? Hälp!!!
Jag tror du hittar en del av det du söker i den här tråden.
http://bmsidan.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=130
http://bmsidan.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=130
Tack, fjällen har fallit från mina ögon och en helt ny värld har öppna sig för mej! Jag har ytterligare en fråga: På ovansidan av ventilpaketet sitter en plugg där jag sett att på en del Boxrar man tagit ut ytterligare ett uttag, och frågan är då blir detta uttag också blir ett enkelverkande som fungerar som det andra som är monterat bak på traktorn?!?!?
Nu ger jag mig visserligen ut på djupt vatten men kan det vara en ventil till ett dubbelverkande uttag du har sett? Ventilpaketet ser likadant ut i övrigt. Däremot tror jag det vanligaste var att man behöll det enkelverkande ventilpaketet och monterade det dubbelverkande bredvid, inte att man bytte ut det.
Vet inte om uttaget är dubbelverkande men ventilpaketet med manöverspakar ser likadant ut som på min Boxer. Uttaget från den utgången av ventilpaket var draget framåt, så det troliga är ju att det varit till för att köra en frontlastare med. Vet du förresten något lätt och bra sätt att stänga oljan till lyftkolven till trepunktslyften. När man har en traktordriven vedklyv och kör cirkulation på oljan vill man ju inte att hyraularmarna ska gå upp och ner (blir lite jobbigt att arbeta med klyven då!)
Det låter ju troligt som du skriver att det har använts till en frontlastare och då är det säkert ett enkelverkande eftersom det bara är ett. Farsan berättade att hade en lastare på sin 350 och den manövrerares med hydraulspaken men han mindes inte hur den var inkopplad. Hade för övrigt varit vettigt att fråga honom innan mitt andra inlägg som stämmer mycket bättre in på TerraTrol.
Tyvärr har jag inget svar på din fråga om avstängning men farsan hade ingen på sin. Det finns dock säkert andra här som vet det.
Tyvärr har jag inget svar på din fråga om avstängning men farsan hade ingen på sin. Det finns dock säkert andra här som vet det.
Erueka
Nu har jag löst "problemet" med tipputtaget som sitter i nedkant av tryckstångsfästet: Mellan ventilpaketet och röret på trycksidan som går in i hydraulpaktet (trepunktslyften) monterar man en handkran (kulventil t.ex) och sedan byter man ut röret mot en hydraulslang, därefter monterar man på ovansidan ventilpaketet i stället för den plugg som sitter där det gamla röret som gick mellan ventilpaket och lyft, och i änden på detta rör monterar man en förslagsvis 1/2" snabbkoppling och si: då har man två st enkelverkande uttag som man med hjälp av handkranen kan stänga av och öppna efter behov. Genom att stänga flödet till trepunktslyften slipper man ju problemet med lyftarmar som far upp och ner till ingen nytta och kanske till allmänt förtret. Längden på det ovan nämnda röret passar precis i längd och vinkel till den högre bakre stolpen på hyttbågen vilet gör att man får ett bekvämt placerat hydrauluttag. Skam den som ger sig!
Re: Erueka
Kasebon skrev:Nu har jag löst "problemet" med tipputtaget som sitter i nedkant av tryckstångsfästet: Mellan ventilpaketet och röret på trycksidan som går in i hydraulpaktet (trepunktslyften) monterar man en handkran (kulventil t.ex) och sedan byter man ut röret mot en hydraulslang, därefter monterar man på ovansidan ventilpaketet i stället för den plugg som sitter där det gamla röret som gick mellan ventilpaket och lyft, och i änden på detta rör monterar man en förslagsvis 1/2" snabbkoppling och si: då har man två st enkelverkande uttag som man med hjälp av handkranen kan stänga av och öppna efter behov. Genom att stänga flödet till trepunktslyften slipper man ju problemet med lyftarmar som far upp och ner till ingen nytta och kanske till allmänt förtret. Längden på det ovan nämnda röret passar precis i längd och vinkel till den högre bakre stolpen på hyttbågen vilet gör att man får ett bekvämt placerat hydrauluttag. Skam den som ger sig!
Du har inte några bilder.
Finns det ett speciellt "tipp" uttag på boxern? är det dubbelverkande?
Tipputtag
Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Det är inget speciellt tipputtag på min boxer i alla fall, det är ett enkelverkande uttag. Jag bara kallar det för tipputtag efter som man kan köra en tippkärra från uttaget och sedan släppa tillbaks oljan samma väg.
Re: Tipputtag
Ingen fara.Kasebon skrev:Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Det är inget speciellt tipputtag på min boxer i alla fall, det är ett enkelverkande uttag. Jag bara kallar det för tipputtag efter som man kan köra en tippkärra från uttaget och sedan släppa tillbaks oljan samma väg.
Har funderat ett tag på hur man skall kunna få till ett tipputtag.
Din lösning är ju som ett dubbelverkande utttag........
Som jag frågade tiddigare, du har inga bilder??