Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Traktormeterkabel 350

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

boxer

Traktormeterkabel 350

Inlägg av boxer »

Traktormetern på min boxer fungerar inte eller snarare kablen/wiren har gått av på 2 ställen. Finns det någon här som har bytt sin wire? I så fall hur såg ändarna ut??
ake64

Inlägg av ake64 »

Jo bytt har jag gjort men jag köpte en ny original så jag tänkte inte på hur de såg ut i detalj. Jag vill minnas att den var fyrkantig i ena änden och platt i den andra.

Vill du ha detaljer för att göra en ny? Jag förstår det i så fall för det är inga billiga saker.
boxer

Inlägg av boxer »

Jo jag har tänkt lite på att köpa en ny men den kostar 884kr + moms,
jag har även läst att någon IH wire ska passa. Var det på Olssons i Ellös som du köpte din ake64??
Men nu är det så att min wire är fyrkantig i båda ändar men det är inte bilden på Olssons i Ellös, men man får väll ta och ringa till dem å kolla det skulle ju kunna vara så att det använder en felaktig bild.

Bild
Bilden från Olssons i Ellös.
ake64

Inlägg av ake64 »

Hmm

Jag ska kolla när jag kommer hem till farsan hur den ser ut på hans 350. (Det kan ta ett tag) Den jag bytte var till min 600 och det är inte samma. Jag köpte den på gamla Odal i Vimmerby. Jag tror de heter Granngården idag och de kunde få fram till 350 också. Priserna var ganska nära Olsson i Ellös.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Jag böt en häromdagen. Var nog tredje eller fjärde i ordningen (blir så när man har många traktorer). Och den ska se ut som på bilden, det vill säga fyrkantig i traktormeteränden och rund med ett splines i motoränden.
/ Lucas
ake64

Inlägg av ake64 »

Jag lossade kabeln vid motorn i dag och den är som Lucas skriver rund med ett "splines" i den änden, precis som på bilden. Den här kabeln sitter skruvad ganska långt fram på högersidan av motorn.

Jag kollade också på min 600. Där sitter den på insprutningspumpen och är fyrkantig.

mvh Åke
boxer

Inlägg av boxer »

Hmm. Det var lite det jag misstänkte. På min 350 så är kablen/wiren fyrkantig i båda ändar, så jag antar att någon har pillat lite på den innan mig eller så har jag inte fått bort allt framme på höger sida om motorn. Det kommer bilder senare. :D
ake64

Inlägg av ake64 »

När man vet hur det ska se ut är det lätt att se om något sitter kvar.

Om du kikar på "motoruttaget" ser du antingen ett hål 6-7mm nånting eller så ser du nippeln från wiren som sitter kvar. Farsans wire är av precis vid den nippeln och den satt lite lagom fastrostad så vet man inte hur det ska se ut är det lätt att tro att nippeln som är kvar är den rätta anslutninge och att wiren ska ner i den.
boxer

Inlägg av boxer »

Du har nog helt rätt ake64 :D Jag har försökt ta bort nipplen i "motorfästet" men den satt hårt och därför trodde jag den skulle sitta där.
Den är nog väldigt fastrostad. Det får bli att ta i med hårdhanskarna och kanske lite 5-56 hjälper. Här kommer bilderna i alla fall.
Bild Bild
boxer

Inlägg av boxer »

Den är borta nu så då kan man beställa en ny och inte oroa sig att den inte ska passa :D
Jag skulle också vilja veta om någon vet något ställe att köpa den på där den inte kostar 884 kr (Olsson i Ellös).
ake64

Inlägg av ake64 »

Jupp! Så där såg farsans ut också. 8)

Billigare vet jag inte men original är dyrare om jag inte minns fel.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Jag har köpt orginal och den är unefär lika dyr.
/ Lucas
boxer

Inlägg av boxer »

En ny wire från oie är monterad och fungerar utmärk och den liknar den gamla väldigt mycke. :D
Låst