Hej
Hur stort glapp brukar det vara på axeln genom turbon?
Jag kollade idag och det är ett spel på ca 5mm, är det rimligt?
Har hört att det ibland kan va ganska mycket spel men oljetrycket "lyfter" upp axeln.
Traktorn i fråga är en Valmet 2105 med TD60, Garret T04 aggregat.
Tycker att traktorn blivit lite slö och vill ryka blått när den är kall. Har dock ingen nämnvärd oljeförbrukning. När den blivit varm ryker den dock ej.
Är det GIK som gäller när man köper turbo eller finns det någon annan att vända sig till?
Mvh Jonas
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Kass turbo??
Moderator: Moderatorer
Det kan vara ett märkbart glapp utan att man för den skull behöver
kassera turbon,men har du 5 mm glapp så tror jag att det är dags att byta.
Symtomen som du beskriver kan man förknippa med turbon,men det
kan bero på annat.
Jag arbetar till vardags med entreprenadmaskiner och truckar och där
sitter det för det mesta Garret avgasturbo. Dom flesta använder bytessystem
och en bytesturbo brukar ligga på ca:4-5000 kr.
Jag brukar anlita SVECON, BA-TRADING i Strängnäs eller Svensk turbo-service.
kassera turbon,men har du 5 mm glapp så tror jag att det är dags att byta.
Symtomen som du beskriver kan man förknippa med turbon,men det
kan bero på annat.
Jag arbetar till vardags med entreprenadmaskiner och truckar och där
sitter det för det mesta Garret avgasturbo. Dom flesta använder bytessystem
och en bytesturbo brukar ligga på ca:4-5000 kr.
Jag brukar anlita SVECON, BA-TRADING i Strängnäs eller Svensk turbo-service.