Varför har men en väljarventil mellan antingen inre hydraulik (lyftarmarna) eller yttre hydraulik lastaren med dubbelhydraulik? Jag har blivit med traktor på gamla dar och har en Buster 400 från 66. Lastaren (en Quike fullhydraulisk) var monterad då jag köpte traktorn. Allt fungerar bra, men varför måste man välja antingen yttre eller inre system? Kommer ihåg från min ungdom hemma på gården hade vi en MF 35:a och det var likadant där med väljarventil. Det konstiga är att på min traktor sitter det en fabriksmonterad manöverventil för enkelverkande yttre kolv men den fungerar oberoende av vilket läge jag har väljarventilen i (inre/yttre hydraulik. Om systemet inte skulle orka med både lastaren och luftstängerna där bak, då skulle det ju finnas ett tredje läge för manöverventilen som man kan använda till exempel tippen på en vagn.
Alla funderingarna uppkom för jag har byggt en snöskrapa med vridbart blad samt vridbar bom utifrån ramen som sitter på trepunktsfästet. Det är alltså två hydraulcylindrar på skrapan som skall manövreras. Antingen kan man ta bort lastarens tvåsliders ventil och sätta dit en 4 slidsventil (som jag har) och då kombinera lastarreglaget med yttre hydraulik därbak, eller kan man på något sätt använda det extra uttaget därbak som manövreras med manöverventilen till för en enkelverkande kolv? Det finns 2 uttag där bak och det sätter griller i huvudet på mig. För en enkelverkande funktion behövs ju bara ett uttag. Någon som känner till det systemet på en BM 400? Vore tacksam för andras funderingar och/eller tips om detta.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Varför väljarventil mellan yttre o inre hydraulik på en 400a
Moderator: Moderatorer
-
Varför väljarventil mellan yttre o inre hydraulik på en 400a
Livet på en pinne är att köra Linux Mint inne och Buster 400 ute.
Re: Varför väljarventil mellan yttre o inre hydraulik på en
Jag kan tyvärr inte bidra med råd och dåd utan bara konstatera att min Teddy har också väljarventiler och jag brukar också fundera varför det måste vara så
-
Re: Varför väljarventil mellan yttre o inre hydraulik på en
Jag fortsatte med att söka efter svar och fick igång en bra och givande diskussion på Maskinisten: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=63&t=197621Baggis skrev:Jag kan tyvärr inte bidra med råd och dåd utan bara konstatera att min Teddy har också väljarventiler och jag brukar också fundera varför det måste vara så
Hoppas det ger dig svar på din fundering också.
Livet på en pinne är att köra Linux Mint inne och Buster 400 ute.