Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM Volvo 400 Buster -67 Fläktrem

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Kajsa

BM Volvo 400 Buster -67 Fläktrem

Inlägg av Kajsa »

Hej!

Hjälper min käre far att ta reda på vilken typ/modell av fläkt/kilrem som
BM Volvo 400 Buster -67 har, då våran behövs bytas ut. Var kan jag hitta det? Har kollat igenom användarhandboken och sprängskissen utan att hitta något.

Tacksam för hjälp!
Kajsa
revert

Re: BM Volvo 400 Buster -67 Fläktrem

Inlägg av revert »

Utan att ha några direkta svar, kan man säga att rent generellt är det så att längden på remmen, alltså omkretsen i millimeter om man vill säga så, är detsamma som typnummer på remmen. Om en rem heter t.ex 825 så är det omkretsen på remmen. Detta står stämplat på remmen.
Hur lång är en saknad rem? Gör så här: Drag ett rep runt dom hjul som remmen skulle ha gått. Mät hur långt det blev. Nu skall det ju finnas justeringsmån också, så måttet kanske inte stämmer med dom "hyllvaror" som finns i en butik. Då väljer man det som kommer närmast.
Sedan finns det olika profiler på själva remmen. Hade det varit en personbil, så hade saken varit enkel. Dom allra flesta bilar har samma profil. I alla fall gårdagens bilar. Dock kan det vara så att traktorer har en lite bredare och kraftigare profil. Har man inte den gamla remmen som exempel, så mät bredden på ett av remhjulen, hur brett spåret är längst ut på hjulet.
Ett illustrationsförsök: \ / Alltså avståndet i millimeter i överkanten på V-formen.
Jag hoppas dom här uppgifterna ger ett steg framåt i sökandet av rätt rem?

Ett tillägg: En intressant länk. http://www.kilremslagret.se/sv/produkte ... kilrem.htm
Låst