Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Blästring före omlackering av Volvo BM 400

Tjata om alla möjliga klurigheter kring traktorerna.

Moderator: Moderatorer

Christian H

Blästring före omlackering av Volvo BM 400

Inlägg av Christian H »

Hej, behöver tips om följande:

Min Volvo BM Buster 400 skall bli som ny utvändigt och invändigt. Den skall lackas om totalt. Jag har införskaffat Julas blästertankset http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011 så det räcker lite längre mellan påfyllningarna. Har en kompressor som ger en angiven luftmängd om 300l/min så den skall räcka sägs det.

Jag har aldrig blästrat förut så jag behöver lite praktiska tips om detta. Sen fanns det en hel del olika munstycken i keramik till blästeraggregatet, hur väljer man dessa?

Vidare har jag läst att till tunnare plåt skall man akta sig för sandblästring. Fälgarna tror jag nog tål sandblästring, men hur blir det med motorhuvs plåtarna och hytten? Måste man köra med soda bläster där?

Om sodabläster behövs, kan jag använda samma tank som till sandblästringen, dvs den jag köpte på Jula?

Tacksam för instruktionshjälp. Skall dock sägas att jag i min ungdom var traktormekaniker, så jag har alltså inte tummen mitt i handen och hållit på med motorer, bilar och båtar i hela mitt långa liv, men sand/sodalästring är något nytt för mig.
Livet på en pinne är att köra Linux Mint inne och Buster 400 ute.
Låst