Hej
Jag har gått och köpt en terrier 425 med fastsittande motor. Jag har skruvat bort tändstiften och fyllt i diesel men har upptäckt att det försvinner i cylinder 2 och 3, det är knappt att det märks om man står och kollar men det är tomt nästa gång jag kommer. Det är på kvällarna jag brukar kolla efter så der blir nog ca. 1 dygn mellan gångerna.
Jag har aldrig tänkt på hur en kolv fungerar. Men jag har inbillat mig att det kan väl inte vara riktigt tätt mellan kolv och fodervägg eller vad man ska kalla det för. Kan det vara så att dieseln rinner ut i springan mellan kolv och fodervägg ner i oljetråget, eller är jag helt ute och cyklar? I cylinder 1 stod det vatten som jag böt ut med dieseln, och genom att det stod vatten så kan det ju inte finnas någon vägg ut. Cylinder 4 var helt tom och lika där stannar dieseln kvar. Kan det vara så att cylinder 1 och 4 helt har rostat ihop och det är den stora boven att motorn sitter fast eller har jag bara massa rara inbillningar?
Tack på förhand
Mvh Daniel
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Fastsittande B16c
Moderator: Moderatorer
Re: Fastsittande B16c
Får det tid på sig så rinner det lätt emellan kolven och cylinderväggen.
När motorn fungerar så blir det ju ett tryck uppifrån förbränningsrummet. Ibland finns det olika kolvringar. Den som sitter överst fungerar då så att den släpper in tryck "bakom sig" och expanderar utåt, mot cylinderväggen. Den tätar alltså från det hållet.
Det är högst troligt att några av dina kolvar har rostat fast. Jag har haft det så i en båtmotor. Det är inte så mycket idé att försöka få loss det, för även om du lyckas har det förmodligen blivit för stora skador på cylinderväggen.
Det går naturligvis att borra om, men då är frågan om det inte är enklare och billigare att hitta en helt ny (begagnad) motor?
Det finns firmor som säljer fabriksnya (bil)delar om man behöver det. Sedan finns det också en förening SVIS, Svenska Volvoklubbar I Samverkan. Dom har både gammalt och nytt, renoverat och bruksskick. Men man måste vara medlem i någon Volvoklubb för att få handla där.
Det finns ju också möjligheten att sätta i en B18/B20-motor. Det går, men kräver viss anpassning av några detaljer. Kolla runt på traktorforum. Det finns flera beskrivningar om hur vederbörande har gjort.
När motorn fungerar så blir det ju ett tryck uppifrån förbränningsrummet. Ibland finns det olika kolvringar. Den som sitter överst fungerar då så att den släpper in tryck "bakom sig" och expanderar utåt, mot cylinderväggen. Den tätar alltså från det hållet.
Det är högst troligt att några av dina kolvar har rostat fast. Jag har haft det så i en båtmotor. Det är inte så mycket idé att försöka få loss det, för även om du lyckas har det förmodligen blivit för stora skador på cylinderväggen.
Det går naturligvis att borra om, men då är frågan om det inte är enklare och billigare att hitta en helt ny (begagnad) motor?
Det finns firmor som säljer fabriksnya (bil)delar om man behöver det. Sedan finns det också en förening SVIS, Svenska Volvoklubbar I Samverkan. Dom har både gammalt och nytt, renoverat och bruksskick. Men man måste vara medlem i någon Volvoklubb för att få handla där.
Det finns ju också möjligheten att sätta i en B18/B20-motor. Det går, men kräver viss anpassning av några detaljer. Kolla runt på traktorforum. Det finns flera beskrivningar om hur vederbörande har gjort.