Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

insprutningspump BM 35

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

timmerhäst

insprutningspump BM 35

Inlägg av timmerhäst »

Jag har nyligt bytt insprutningspump på min BM 35:a och har ett litet problem, jag har för hög tomgång eller ingen tomgång alls. Pumpen kommer från ett mob förråd från försvaret, den går jämt och fint och startar bra men det går inte att få den att gå på normalt tomgångsvarv, när jag sänker varven så vill den på att stanna. Slaglängden på gaspedalen är längre nu än med den förra pumpen. Är det någon som har någon aning om varför den gör så, och är det något som man kan åtgärda själv (jag har lite vana av att reparera). Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig.
daisel
Forumberoende

Re: insprutningspump BM 35

Inlägg av daisel »

Kan hjälpa att spänna fjädrarna till regulatorn, det görs genom den stora pluggen på regulatorn, kommer inte ihåg om det är två eller tre stycken att spänna, det spänns genom att vrida hela brickan.

Och olja antar jag att du har i pump och regulator?
hej, jag
timmerhäst

Inlägg av timmerhäst »

Olja finns i pump och regulator. vet du hur mycket jag törs spänna fjädrarna.
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Är du säker på att pumpen är tänkt för en traktor?
-Försvaret hade mycket roliga grejer med bolindermotorer, och från en bekant som drivit en frima inom el- & diesel-reparationer vet jag att i exempelvis elverken var regulatorn justerad till ett fast varvtal. I övrigt såg dessa pumpar identiska ut med en "traktorpump".
timmerhäst

Inlägg av timmerhäst »

Det kan mycket väl vara så att den har suttit i något annat än en traktor, jag kanske får ta och lämna in den till en dieselfirma och låta dom ta en titt på den. Jag ska nog prova att spänna fjädrarna i pumpen först. Det följde med en lapp till pumpen där det bland annat stod ett "åtgärdsnummer", jag kanske kan forska lite och se om det kan ge någonting.
Låst