Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljedropp vid vänster bakhjul

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

pergl

Oljedropp vid vänster bakhjul

Inlägg av pergl »

Har nyligen skaffat en BM 350 och noterar att det droppar olja på insidan av vänster bakhjul. Ser inte riktigt var det kommer från, men det droppar ner på fälgen. Kan det vara någon packbox?
daisel
Forumberoende

Re: Oljedropp vid vänster bakhjul

Inlägg av daisel »

Japp, det är en packbox, detta att den läcker beror oftast på för riklig smörjning av bakhjuls lagerna. Ett pump per år är tillräckligt.

Vad jag har fattat det som så är det bara att lossa den stora muttern i navet och dra av det, delar finns på www.oie.se

En god i de kan va att studera verkstads handboken först
hej, jag
bmbamse

Re: Oljedropp vid vänster bakhjul

Inlägg av bmbamse »

Som daisel säger så är det väldigt lätt hänt att trycka sönder packboxarna när man klämmer i fett i de nipplarna längst ut på trumpeterna. Att byta packboxar är inte så bara, med tanke på att original hylsa som passar på centrummuttern är nog drygt halvmetern hög och tänkt att ytteränden ska pallas upp på en pallbock eller nå' när man drar och "skaftet" är ca 4 meter 2tums rör.... Den sitter mao nå så ini h-vete, och ska också göra det för att inte navet ska börja glappa på axeln.

Är det bara ett stilla droppande så skulle jag köra vidare till det blir betydligt värre. Är det Du som smörjt så att det börjat läcka så kläm för guds skull inte i nå mer fett på de kommande två åren... -Kan hända att det rättar till sig av sig själv. Rinner det, så åk till lantmanna och låna/hyr hylsa, rör och original avdragare innan bytet så du har riktiga grejer att skruva med. Det finns INGENTING på biltema som håller för det där jobbet...
Låst