Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Växellådsolja till 350 Boxer

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

pergl

Växellådsolja till 350 Boxer

Inlägg av pergl »

Har just köpt en 350 Boxer, -65, och upptäckte att det är låg oljenivå i växellådan. Dels så undrar jag hur många liter det går i växellådan? Jag såg en uppgift på 53 liter ?! Kan det stämma. Dels undrar jag vilken olja jag kan använda för att fylla på. Jag har en hypoid 80W/90 transmissionsolja API GL-5 i en dunk, kan jag använda den? Jag har även en dunk köpt på Lantmännen Maskin som heter Turbo kombi 10w/30, till motor, transmission och hyudral på vilken det står API CD, CE, SF, GL-4. Kan någon hjälpa mig att reda ut detta vore jag tacksam. Per
revert

Re: Växellådsolja till 350 Boxer

Inlägg av revert »

Vilken olja du skall ha etc. etc. överlämnar jag till någon annan. Men en "liten kurs i oljekännedom" förmedlar jag här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 74#p680974
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

80/90 oljan som du nämner är rätt, 53 liter är rätt det med, tänk på att det är två avtappningar om du tänker byta, en under växellådan och en under bak axeln, samma påfyllning till dom
hej, jag
pergl

Inlägg av pergl »

Tack för svaret. Jag har ingen instruktionsbok eller verkstadshandbok ännu men skall skaffa. Jag bara undrar om intervaller för växellådsoljebyte, för jag antar att man inte byter 53 liter olja i onödan.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Är GL5 okej i den...?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ralle skrev:Är GL5 okej i den...?
Jag kör med det, det ska ju vara enligt boken 80/90 HD. HD är i dag EP som finns i gl 4 och gl5
hej, jag
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

I min VHB står det då "Typ: Växellådsolja, viskositet sommar och vinter: SAE 90" Så jag skulle nog hellre köra på kombioljan i det här fallet. En SAE 90 transmissionsolja är att jämföra med en SAE 40 motorolja, så en 10w-40 eller 15w-40 kanske skulle bli ännu bättre.

Boxer har ingen differential av hypoidtyp så EP-tillsatser behövs inte, har aldrig rekommenderats av BM själva, mig veterligen. En risk med dessa oljor är att de kan aggressiva mot ev rödmetaller. Jag vet dock inte om det finns sådant material i lådan på boxern, men jag chansar inte heller...
Låst