Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljeläckage
Moderator: Moderatorer
Oljeläckage
Hej!
Nu har grabbarna renoverat motorn på min BM 400 med nya vevlager bla, men nu återkom ett gammalt problem nämligen att den skjuter upp olja ur röret till oljestickan. Vad kan det bero på?
Nu har grabbarna renoverat motorn på min BM 400 med nya vevlager bla, men nu återkom ett gammalt problem nämligen att den skjuter upp olja ur röret till oljestickan. Vad kan det bero på?
Re: Oljeläckage
Ok, vad gör man åt det? Någon jag pratade med nämnde att det kunde bero på att kolvringarna var nya och inte inkörda ordentligt än och att det skulle rätta till sig självt. Vet inte...
Det är mycket möjligt, för ni honade väl cylindrarna? Vevhusventilationen sitter i ventilkåpan på dessa, så har motorn varit isärtagen så borde detta inte vara täppt.
hej, jag
Hej igen. Nej vevhusventilationen är inte tät. Det ryker en del ur den nu, dessutom blir det ibland ett gnisselljud, nästan skrikande från motorn. Idag hann jag inte stänga av den innan den dog av sig självt. Trodde den skar men den går runt utan problem och startar, fast är ganska seg på starten... Tror nästan jag får plocka ner den igen och se om jag kanske ska göra renoveringen själv? Undrar dock varför den trycker ut olja i hålet till oljestickan? Vad tror ni?
Som sagt, låter inte som den renovering är ordentligt gjord. För trycker det ut olja när nivån är rätt så är det för mycket som blåser förbi kolvringarna.
Med tanke på ljudet du hörde så bör du nog ta isär och kolla vad som är galet
Med tanke på ljudet du hörde så bör du nog ta isär och kolla vad som är galet
hej, jag
Generatorlagrena kan också skrika ganska högt om dom är dåliga.
Har däremot inte hört nåt skrikljud från nåt skuret vevlager hittills.
Testa utan rem, bara för att.
En motor kan ventilera lite mer i början ibland då den är nyrenoverad.
Har däremot inte hört nåt skrikljud från nåt skuret vevlager hittills.
Testa utan rem, bara för att.
En motor kan ventilera lite mer i början ibland då den är nyrenoverad.
Ja det har jag inte tänkt på, kan ju även va vattenpumpen, prova utan rem, inte farligt en kort stund
hej, jag