Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bm 35 knackande motor

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Danne_bm35

Bm 35 knackande motor

Inlägg av Danne_bm35 »

Har en 53:as bm 35 med motor 1053.

Motorn började med att koka, plockade bort termostaten och rengjorde den. Körde sedan traktorn och den gick slöare och slöare tills den stannade av. När man försöker starta motorn hörs ett högt knackande ljud, den är trögstartad och stannar av direkt man släpper gasen. Den går lätt på startmotorn.

Har gjort kompressions test, påvisar 16kg på första cylinder, 19 på andra och 18 på tredje. Bränsle tillförseln verkar det inte vara något fel på.

Har någon en teori om vad detta kan bero på? Mycket tacksam för hjälp!
johan_84

Re: Bm 35 knackande motor

Inlägg av johan_84 »

varför kokade den? slut på kylarvätska?
Danne_bm35

Inlägg av Danne_bm35 »

Termostaten var trasig
revert

Inlägg av revert »

Bara en enkel reflektion, men det kanske inte förklarar ditt fel. I bensinmotorer ses en avvikelse i kompression på mer än 10% som slitage och skall åtgärdas.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Prova dra runt motorn för hand, lyssna och känn efter om det knackar, om det knackar någonstans, prova dra motorn fram och tillbaka just där det knackar.

/VolvoBMNisse
Danne_bm35

Inlägg av Danne_bm35 »

plockade ner oljetråget och vred runt motorn för hands tills jag hörde en knackljud. Insåg att vevaxellagret på 3:e cylindern var helt obefintligt. Förmodligen har någon vänt det fel väg vid montering, de var nämligen bytte då jag köpte den.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Klarade sig vevaxelen? Orginal ska det vara 28kg kompression, kanske dags för lite översyn?
hej, jag
Danne_bm35

Inlägg av Danne_bm35 »

Okej ja jag tänkte lyfta upp toppen på den å byta packning jo veven verkar ha klarat sig nu går. Traktorn igen. Men kanske skulle ha bytt kolvringar också.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ja det hade väl inte skadat, men det är ju försent nu, det viktiga är ju att den går igen
hej, jag
BullMeister36

Inlägg av BullMeister36 »

har jag förstått allt rätt så är inte alls de viktiga att traktorn går, utan att den blir helrenoverad även fast de inte behövs.. jag hade gjort precis som du..
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

BullMeister36 skrev:har jag förstått allt rätt så är inte alls de viktiga att traktorn går, utan att den blir helrenoverad även fast de inte behövs.. jag hade gjort precis som du..
Kallar du kolvringsbyte helrenovering? Det är snarare en stor service i mina ögon
hej, jag
BullMeister36

Inlägg av BullMeister36 »

daisel skrev:
BullMeister36 skrev:har jag förstått allt rätt så är inte alls de viktiga att traktorn går, utan att den blir helrenoverad även fast de inte behövs.. jag hade gjort precis som du..
Kallar du kolvringsbyte helrenovering? Det är snarare en stor service i mina ögon

Tror jag ger upp de här forumet helt, majoriteten är ju uppenbarligen idioter här.. mitt inlägg syftade mera på den idiotiska diskussionen som förekommit tidigare då alla maskiner skulle renovers punkt!!!!!
Låst