Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljeläckage ur höger hjulaxel BM-36 -52.

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

McE

Oljeläckage ur höger hjulaxel BM-36 -52.

Inlägg av McE »

Japp. Som det låter. Men till saken hör att jag tidigare på dagen höll på att välta, åt höger.
Har kört rent tre ha. med betesputs och körde för långt ut nära en slänt så det bar iväg...
Det stod och vägde men putsen hänger ut på höger sida så när jag släppt ner den lugnade det sig lite.
Efter 20 minuter kunde jag köra vidare och märkte inget förrän jag skulle tvätta av grejerna då det droppat olja på fälgen.
Hade inte tid att ta tag i problemet innan vi drog iväg på semestern, så jag passar nu på att fråga runt lite.

Fråga 1: Som jag kunde se bakifrån sett sitter det en nivåplugg på insida "bakaxel" lägre ner, under utgående axel.
Vilket borde betyda att oljenivån i normala fall inte borde nå så långt upp?

Fråga 2: Kan det ha runnit i olja från växellåda ner i portalaxeln? Lutade rejält! Kan isåfall förklara oljeöverskott...

Bytte olja i växellåda i fjol men har ännu inte kollat portalaxlarna eller vad det heter. Vilket ska ske senare!
bmbamse

Re: Oljeläckage ur höger hjulaxel BM-36 -52.

Inlägg av bmbamse »

Mellan bakaxelväxellåda och slutväxlarna sitter bromsen och där är det torrt. Slutväxlarna har "sin egen" olja, och nivån kollas som du noterat med nivåpluggen. Har det läckt olja från växellådan så märker du det på bromsen...

Har för mig att det sitter packboxar på utgående drivaxel från slutväxel. Kan i så fall vara så att dessa är slut, men att då nivån är lägre än så, så har det inte läckt förut. Jag tycker ändå att det borde ha "sullat" om packboxarna är dåliga.

Troligast är väl att du haft för låg nivå i slutväxeln och när det lutade tillräckligt så rann oljan ur genom en dålig tätning...

...tror jag!
McE

Re: Oljeläckage ur höger hjulaxel BM-36 -52.

Inlägg av McE »

Ja så är det nog!! Glömde totalt bromsarna.. Blir till att kolla oljenivå i axlarna... Nån som vet ifall det går att byta tätningar utifrån? Om man bara kan plocka av hjul och byta eller om jag måste riva en hel del?
Låst