Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Justera bromsar T22

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

johan_84

Justera bromsar T22

Inlägg av johan_84 »

Hur justerar man bromsarna på en T22a? Jag har förstått att de ska finnas nått lock man öppnar för att komma åt justeringen, men inte vilket lock.

Tacksam för svar
johan_84

Re: Justera bromsar T22

Inlägg av johan_84 »

och hur vet man om man har bandbromsar eller trummor?
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Man öppnar ingenting!

Det sitter en justermutter på länken mellan pedalaxelns/pedalens hävarm och excenteraxelns hävarm. Muttern ligger mot en rund "tapp" i excenteraxelns hävarms gaffel. Muttern har fördjupningar mot "tappen" så att den stannar kvar i läge när man justerat klart. Behövs det större justeringar än så så, så får man vackert plocka bort slutväxeln och lägga i brickor mellan bromsexcentern och backarnas ändar enl. instruktionsbok. -Det har jag inte behövt än, tack och lov...

Enl. instruktionsboken ska handbromsen ta på 3:e eller 4:e hacket när det är rätt justerat. Så jag brukar "justera bort" vänster broms så den inte tar, kopplar sen ihop pedalerna och justerar högern, för att sedan koppla isär pedalerna och justera vänstern så den tar lika... Finns säkert andra lösningar med.

Du kommer säkert fundera över kopplingen snart också, så jag förekommer med att pedalspelet eller dödgången i pedalen mellan helt uppsläppt till nedtryckt tills det känns motstånd ska vara ca 50mm.

Lycka till!
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

johan_84 skrev:och hur vet man om man har bandbromsar eller trummor?

Jag tror att det är så enkelt att har man en T-21 så har man bandbroms och har man T-22 eller nyare så har man backbroms. Tror att BM-10:an uppgraderades med bla bättre bromsar och därmed fick den förbättringen hänga med över till T-2X som då även fick ny beteckning. (BM-10 kom ju flera år före volvos minstingar, som baserades på bm's transmission.)
johan_84

Inlägg av johan_84 »

Tackar. Ja hittade en mutter att justera på. Men den justerade bara höger broms och satt innanför ett lock. Båda bromsarna tar och nu även jämt men styrbromsar man vänster broms tar den bättre känns det som. Låter och rycker lite i traktorn om man trycker hårdare på den. Inte på höger sida. Där är det tyst.
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Att bromsen hugger och låter beror inte allt för sällan på att packboxarna inte tätar riktigt så att det trängt ut olja till bromsarna från bakaxeln... =(

-Nu talar jag utifrån BM-35, som jag i stort sett växte upp i två stycken av, där konstruktionen är väldigt lika men uppskalad en storlek...

Kör ett tag med den och se om det blir värre... då är det nog bara att plocka isär och byta tätningar och göra rent/byta bromsband.
johan_84

Inlägg av johan_84 »

ok. de kanske inte är så mycket skruvande för att komma åt dom packboxarna. Man kan ju ta en sida åt gången.
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

johan_84 skrev:ok. de kanske inte är så mycket skruvande för att komma åt dom packboxarna. Man kan ju ta en sida åt gången.
Nja, mest tungt! Man får självklart ta av bakhjulet, skruva loss hela slutväxeln. axeln sitter fast i slutväxeln och följer med ut tillsammans med trumman. packboxen sitter i "bromsskjölden" kan man säga, och hindrar olja att rinna från växellåda/diff ut till bromsarna. Det stora bekymret brukar vara att få dit slutväxeln utan att skada den nya tätningen som man just knackat dit.

Jag har som sagt inte gjort operationen på en T-2x än, men däremot på BM-35 och där snackar vi vikt i slutväxeln. Vi var två och hade hängt upp slutväxeln i ett kedjeblock och hjälptes sedan åt att styra axeln rätt...
johan_84

Inlägg av johan_84 »

TrumpeterNa eller vad heter dom som sitter fast mot ramen? Dom skruvas aldrig av?
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

johan_84 skrev:TrumpeterNa eller vad heter dom som sitter fast mot ramen? Dom skruvas aldrig av?
Nej.
johan_84

Inlägg av johan_84 »

funderade igen. sitter bromsen närmast ramen i trumpeten eller längst ut i trumpeten?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Längst ut, kolla i skärmen så ser du att det är ett runt uttag i den för att trumpeten är större där trumman sitter
hej, jag
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

När jag tänker efter så kan man nog "smörja ihjäl" bromsarna på dem med... Det sitter en smörjnippel rakt framåt på trumpeten, mellan bromsjusteringen och bromshuset. Klämmer man i fett för kung å fosterland där, så kommer det nog tillslut att hamna i trumman med. Jag tror nämligen den smörjer nockaxeln...

Två av de 3 smörjställen jag vet, där måttlighet är en dygd! 1-2 pumptag med smörjsprutan, inget mer!
Det tredje är urtrampningslagret (inge kul med fett i kopplingen, även om det blir glatt).

Sen finns det två nipplar till där man ska tänka sig för och och ta det lugnt, och det är i naven bak, sitter nipplar precis i centern. Där vet jag folk som på T-35 klämt i fett tills packboxarna gått åt fanders. Då får man en sån där snygg "wet look" på insidan av fälgtallrikarna.
johan_84

Inlägg av johan_84 »

Tack du sitter på mycket bra info. Ska smörja sparsamt. Men åter till bromsen. jag lossar alltså slutväxeln från trumpeten och drar ur den rakt ut? Och packboxen sitter i bromsskölden? Den packboxen som sitter i ramen då? Längst in i trumpeten mot växellådan? Ja trodde de var den som du menade?
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Jag tror den här bilden bör vara relevant.

Nu är jag ute på djuuupt vatten, då jag aldrig har varit in i dessa på detta viset. Men är det som 35:an så bör nr 116 och 117 vara packboxar och hela trumpeten blir då "torrlagd". Det ser lite annorlunda ut mot 35/36, Där sitter diffen (om jag inte missminner mig) med lagren i en "korg" och jag fundrar om inte packboxarna sitter i trumpeterna där.

Nä, just dä! 35:ans hela bakaxelhus är i ett stycke, det är därför jag inte får ihop det! 35:an har inga lösa trumpeter, så där sitter tätningarna straxt innanför bromsarna.

Här verkar det som att det är enklast att plocka bort trumpeten för att komma åt tätningarna. Nr 112 som verkar vara lagerbock för diffen borde och bör kunna sitta kvar.

Jag skulle (och kommer nog få göra snart, då min vänsterbroms är dålig) nog lossa och dra ut slutväxeln som sagts förut, sedan skruva undan trumpeten, vilket innäbär att då måste nog även skärmen först tas dän. Sedan kommer du nog åt tätningarna. och oavsett om det är torrt och fint vid bromsarna så skulle jag byta tätningarna i alla fall då jag tror de får stryk då man tar isär och det är för mycket jobb för att ta risken att sätta ihop med gamla grejer.

Edit:

Nähä! Jag satt och ljög lik förb...t! Hittade just VHB till Victor och där drar de ut tätningarna med en glidhammare med trumpeterna på plats! I övrigt tror jag att jag tänkte hyfsat rätt!! =)
Bilagor
t-22_vxllåda.jpg
t-22_vxllåda.jpg (122.58 KiB) Visad 7466 gånger
Senast redigerad av bmbamse den 13 juli 2012, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Låst