Hejsan, är helt ny på det här med traktorer.
Har en Bm 3536 hemma som jag skulle behöva fylla på hydraulolja på, hur går jag till väga?
Tidigare har inte lyftarmarna funkat, så nu drog vi bottenpluggen i systemet och sedan började vi fylla på bakom sätet, men vi fick bara i ca 7 liter, fått uppgift om att det skulle i 36 liter.
Dock funkar nu lyftarmarna =)
Vad gör jag för fel? Vart ska jag fylla på och behöver jag byta några filter?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Bm 3536
Moderator: Moderatorer
Re: Bm 3536
Eftersom ingen annan svarar så svarar jag, trots att jag inte har nån erfarenhet av denna.
För det första antar jag att det är en BM 35/36 du menar?
Jag har för mig att det är ungefär samma konstruktion som på en BM 230, fast större, och då tror jag inte du kan få i några 36 liter. 7 låter mer rimligt.
Men som sagt, jag är inte säker på att det är så lika...
För det första antar jag att det är en BM 35/36 du menar?
Jag har för mig att det är ungefär samma konstruktion som på en BM 230, fast större, och då tror jag inte du kan få i några 36 liter. 7 låter mer rimligt.
Men som sagt, jag är inte säker på att det är så lika...
Ralle har helt rätt!
Hydraulen och växellåda/bakaxel har INTE samma olja i 35/36:an. Har inga volymer i huvudet men 7 liter hydraulolja låter rimligt...
Kollade just VHB, Oljemängd i hydraulsystem var mindre ändå! 4,5 liter står det.
Och Oljemängd i växellåda anges till 16 liter SAE 90 Växellådsolja. -Mindre än vad jag trodde...
Hydraulen och växellåda/bakaxel har INTE samma olja i 35/36:an. Har inga volymer i huvudet men 7 liter hydraulolja låter rimligt...
Kollade just VHB, Oljemängd i hydraulsystem var mindre ändå! 4,5 liter står det.
Och Oljemängd i växellåda anges till 16 liter SAE 90 Växellådsolja. -Mindre än vad jag trodde...
Om det ska vara 4,5 liter så låter det rimligt att det blev runt 7 liter upp till påfyllningspluggen.
Skulle tro att det finns en nivåplugg nånstans, på Victorn sitter den på högersidan av hydraulhuset, med fyrkantsfattning.
Om du skruvar ur den och låter det rinna tills det slutar så har du rätt nivå.
Tänk dock på att du har överfyllt med 2,5 liter, så det är en del som kommer att rinna ur.
Nu tror jag inte det är nån jättefara att ha för mycket olja i, men du ska absolut inte fullt ända upp!
Skulle tro att det finns en nivåplugg nånstans, på Victorn sitter den på högersidan av hydraulhuset, med fyrkantsfattning.
Om du skruvar ur den och låter det rinna tills det slutar så har du rätt nivå.
Tänk dock på att du har överfyllt med 2,5 liter, så det är en del som kommer att rinna ur.
Nu tror jag inte det är nån jättefara att ha för mycket olja i, men du ska absolut inte fullt ända upp!
Du behöver inte tömma ut någon olja, skulle det bli panik i hydralhuset pga för mycket olja så hittar den ut själv genom ventilationen i påfyllningen
hej, jag