Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljebyte växellåda 430
Moderator: Moderatorer
Oljebyte växellåda 430
Jag tänker byta olja i växellådan på min 430 (utan tractrol). Boken säger att 12 liter fylls i kraftuttagslådan och resten i lådan. Totalt 45 liter. Men vart fylls dessa 12 liter? Nån plugg nånstans men var?
Usto
Re: Oljebyte växellåda 430
1,2 liter ska det vara, på höger sida utanför hytten finns en plugg med invändig fyrkants fattning, det är nivå pluggen, avtappningen under.
hej, jag
OK, tack för svar men det står tydligt att 12 L i kraftuttagslåda och 33 L i växellåda.
Usto
Jag bytte för några år sedan på min 400:a, är ju inte riktigt samma, men borde vara rätt lika, framför allt om du inte har snabbväxel.
Där gick det 35 liter i växellådan och ca 1,6 liter i kraftuttaget.
Stämmer ju inte riktigt med 1,2, men mycket närmare än 12 i alla fall!
Om jag inte minns fel så satt nivåpluggen på vänster sida, dock inte helt säker, men kolla där.
Och i så fall är det ju bara att fylla till pluggen så blir det ju rätt.
På 400:an finns det ju dessutom sticka på växellådan, så då är det ju bara att hålla koll på den när du börjar komma över 30 liter, vet inte om det finns på 430.
Där gick det 35 liter i växellådan och ca 1,6 liter i kraftuttaget.
Stämmer ju inte riktigt med 1,2, men mycket närmare än 12 i alla fall!
Om jag inte minns fel så satt nivåpluggen på vänster sida, dock inte helt säker, men kolla där.
Och i så fall är det ju bara att fylla till pluggen så blir det ju rätt.
På 400:an finns det ju dessutom sticka på växellådan, så då är det ju bara att hålla koll på den när du börjar komma över 30 liter, vet inte om det finns på 430.
Jag har synat ordentligt idag, inga nivåpluggar på varken vänster eller höger sida. Då är det väl bara att försöka knö ner 45 L i ordinarie påfyllningshål ovanpå lådan och hoppas oljan rinner dit den ska.
Usto
Se på bildene jeg postet. Felles (gemensam) påfyllning. Oljan rinner dit den ska
Ok, då måste dom ha gjort om konstruktionen från 400:an... Anpassat för snabbväxel kanske?
Oljebytet är klart. Urtappning på tre ställen och därefter påfyllning på lådan. 43-44 L gick i lätt. Verkar som oljan fördelade sig dit den ska. Kostnad 1900 inkl moms.
Usto