Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Glapp i kolv BM 430

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Drog runt motorn för hand utan topp, känns ett tydligt upp/ner glapp i kolven på cylinder nr 2, vad kan det vara som glappar ?

Känns som kolvringar, för att kolven rör sig samtidigt som glappet känns/hörs, men kan det vara vevlager eller kolvbultsbussning ?

Kanske ska tillägga att det fanns lite spån av mässing eller brons i oljefilterburken då jag första gången bytte olja i motorn efter jag köpt traktorn, tänkte inte mer på det då.

Måste nog ta ner tråget, lossa lageröverfallet och trycka upp kolven, för det här måste nog åtgärdas.

Traktorn är en BM 430, motor AD3-152 (D25).

Alla tips och förslag är välkomna.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Bara ta isär och undersöka, när du ändå har isär det så byt ringar och lager på alla cylindrar, det skadar inte, men glöm inte hona cylindrarna.
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Tog loss oljetråget och lossade vevlageröverfallet och tryckte upp 2:ans kolv.

Hittade felet, det är bussningen till kolvbulten (vevstaksbussningen) som är helt slut, vet ej om även kolvbulten kan vara skadad, så det blir byte av minst en kolv.

Tänkte först beställa nya bussningar, men det är krångligt och dyrt att få bussningarna brotchade, så det blir nya vevstakar istället.

Det jag tänkte göra nu när motorn är isär är följande:

hona cylindrarna
3 st nya kompletta kolvar
3 st nya vevstakar (istället för att krångla med bussningar)
nya vevlager
nya ventillyftare
ny komplett topp
spridare renoverade och provtryckta
ny insprutningspump (något som är fel med den gamla)

Vet ej hur vevstaksbussningarna är i cyl 1 och 3, men det känns säkrare att byta nu när det blir både nya kolvar och vevlager.

Det här hoppas jag blir bra när allt är ihop igen.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Jag skulle bytt ramlager när man ändå är i farten, en liten kostnad i sammanhanget som aldrig skadar
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Funderade själv på byta ramlager, men det är mycket svårt att komma åt bakersta lagret utan att ta loss motorn då vevaxeltätningen sitter ivägen.

Men oljetrycket har alltid varit bra, lite mer än halva mätaren vid varm motor, och nystartad så har visaren stått på ca 8 mm från max på mätaren.

Kan oljetrycket bli bättre än så med nya ramlager ?

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Det vet jag inte, men jag tänkte mer på att det är gött att bytta "allt" När man ändå är i farten
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hade väl samma tanke, men vill inte ta motorn loss från traktorn.

Försöker hona cylindern, men får inte fram något kryssmönster blir vågräta linjer.
Funderar på om man ska passa på att byta alla fodren när nya kolvar ska i ?

Tycker vändkanten känns ganska mycket, nageln fastnar när man känner efter.
Jag har både urdragarplatta och idragarplatta, är det svårt att byta fodren på dessa motorer ?

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Krysshona ska man gör man normalt inte på använda foder, då kär man bara runt så man for fram nytt material och framförallt bort vändkanten, annars riskerar man knäcka dom nya ringarna.
Fodrerna är rätt bökiga att byta i dessa motorer och dom Finns i halvfärdigt och helfärdiga, men jag rekommenderar halvfärdiga och sedan borra, men då är ju det ett måste att ta ut motorn.

Med helfärdiga så är det bara pressa i och hoppas att det inte är ovalt (Det blir oftast det på dessa motorer därav att det är vanligast med halv färdiga.
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Då räcker det med att bara få bort vändkanten och en ny yta i fodret ?

Det går inte att hona upp ett halvfärdigt foder till rätt dim ?

Vändkanterna var svåra att få bort, har nästan fått bort vändkanten på cyl 1.
Se bilden.
Cyl1.JPG
Cyl1.JPG (109.34 KiB) Visad 6218 gånger
/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Nej, halvfärdig foder måste borras till rätt dimension.

Man får hona så gått det går, lite vändkant kan vara kvar men inte för mycket, då riskerar man att översta kolvringen knäcks. Men samtidigt kan man ju inte hona hur mycket som helst, lagom är bäst :lol: .
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Har nu försökt mäta cylindrarna, både med skjutmått, tolk+bladmått och med kolvring (kolvringsgap).

Cylinder 1 är kraftigt honat med honingsverktyg, lite till måste honas
Cylinder 2 är måttligt honat med honingsverktyg, men ej klart
Cylinder 3 är måttligt honat med honingsverktyg, men ej klart

Resultat av cylindermätning:

Cyl 1:
Diameter ovanför ÖD: 91,80 mm
Diameter nedanför ÖD: 91,60 mm

Kolvringsgap ovanför ÖD: 2,42 mm
Kolvringsgap nedanför ÖD: 1,70 mm

Cyl 2:
Diameter ovanför ÖD: 91,58 mm
Diameter nedanför ÖD: 91,58 mm

Kolvringsgap ovanför ÖD: 1,6 mm
Kolvringsgap nedanför ÖD: 1,6 mm

Cyl 3:
Diameter ovanför ÖD: 91,58 mm
Diameter nedanför ÖD: 91,58

Kolvringsgap ovanför ÖD: 1,6 mm
Kolvringsgap nedanför ÖD: 1,6 mm

Är det lönt att fortsätta försöka få ordning på gamla fodren ?

Jag har börjat förbereda för foderbyte, har tillverkat en foderavdragare av delar från en gammal frontlastare och fått svarvat 2 st plattor med liten kant som greppar i foderkanten och skaffat M20 gängstång och muttrar och brickor.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Jag skulle nog försökt byta och hoppas på att det funkar med att montera i färdiga sk "service foder".
Risken med detta är att dom blir ovala, det går ju att mäta med en cylinderindikator om man vill va noga.

Men samtidigt tror jag att om du honar lite till och sätter i nya kolvar och ringar så kommer motorn gå fullt tillräkligt bra för att uppfylla dina krav i många många år framåt.
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Det är ett svårt val, hona mera och använda gamla fodren med nya kolvar eller byta fodren och riskera att de blir ovala ?

Blir fodren ovala då man pressar i dom eller uppkommer det senare när man kört ett tag ?

Måtten verkar sedan länge ha passerat toleranserna, kommer det att fungera med gamla foder+nya kolvar och kolvringar ?

Är väl lite orolig över att den kommer bli sämre än den var före, oavsett om jag kör med gamla eller nya foder.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av daisel »

Det blir nog bättre än innan hur du än gör. Fodren bir ovala när man pressar i dom pga att hålen i blocket ej är helt runda, men å andra sidan så funkar det nog bra ändå, det är u gamla grejer, då kan man inre rickigt följa dom krav som var när det var fabriksnya grejer.

Jag skulle nog nöjt mig med helfärdiga foder.
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Glapp i kolv BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Har nu bytt alla cylinderfoder mot nya, allt gick bra så här långt, helt utan skador i fodren.
Fodret på cyl 2 var utbytt sedan tidigare, kanske i mitten av 1980 talet, det var där kolven glappade.

Foderhöjden blev 0,00 - 0,05 mm under blockplan (enl spec: 0,00-0,10 mm under blockplan)

Mätte med cylinderindikator, högst upp, mitten och längst ner, och kom fram till att det finns en variation i alla fodren på ca +-0,01 mm.
Måste man göra något åt det, har variationen någon betydelse ?

Om motorn överhuvudtaget ens kommer att fungera mer, så kommer det väl att slitas in med tiden ?

Uppdatering kl 10:12

Har nu monterat den första kolven (cyl 3), och allt ser bra ut så här långt. :|
Kolvhöjden blev mellan 0,05-0,10 mm över blockplanet (max 0,102 mm över, min 0,025 mm under blockplanet).

Uppdatering kl 12:00

Nu är alla kolvar monterade, med nya vevstakar och vevlager.

Drog vevlagren med 60 nm (6 kpm enl VHB), kommer detta att hålla ? det kändes inte speciellt hårt att dra.

Är lite osäker på kolvhöjden på cyl 2, bladmått 0,10 mm går att få in mellan stållinjal och blockplanet, vad gör man om kolvhöjden är för stor ?
Cyl 1 & 3 är ok.
Nya kolvar och foder
Nya kolvar och foder
nyakolvar.jpg (154.29 KiB) Visad 6116 gånger
/VolvoBMNisse
Låst