Hej!
Har i en tid nu haft startproblem och motorn har inte gått som den ska, svårstartad och har blivit svagare samt knackljud, misstänker ventilfel och har planerat att kolla upp detta närmare.
Traktorn har 6510 timmar på mätaren.
Tog ett komptest, här är resultatet:
(standardvärde 38,7 - 42,2 kp/cm2)
(kall motor, utan olja i cyl)
CYL 1: 27 bar
CYL 2: 28 bar
CYL 3: 24 bar
(kall motor, med lite olja i cyl)
CYL 1: 34 bar
CYL 2: 39 bar
CYL 3: 35 bar
Så hur ska man tolka detta resultat ?
/VolvoBMNisse
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Komptest BM 430
Moderator: Moderatorer
Re: Komptest BM 430
Troligen att kolvar/ringar eller cylinderlopp är slitna.
När det gäller bilmotorer så är mer än 10% avvikelse slitet och läge för åtgärd.
När det gäller bilmotorer så är mer än 10% avvikelse slitet och läge för åtgärd.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Komptest BM 430
Det var nog ungefär det jag misstänkte.
Nästa steg blir att ta av toppen och kolla hur det ser ut.
Kan tillägga att motorn går hårt och tungt, har även fått höja tomgången ett par gånger.
Gjorde ett annat test.
Med hjälp av "tryckluft" (ett bildäck, ca 2 bar) så kopplade jag in en slang till kompressionstestar adaptern, ställde kolven i kompressionsläge (båda ventiler stängda, kan känna och höra ventilspelet) och monterade adaptern i toppen, kunde nu höra tydligt att det pyser från avgasröret (borttagen ljuddämpare).
Cyl 1: hörs tydligt pysande från avgas
Cyl 2: luften försvinner någonstans, kan ej lokalisera vart, troligen litet läckage insug/avgas
Cyl 3: hörs tydligt pysande från avgas
Har konstaterat att något är otätt/skadat i toppen.
/VolvoBMNisse
Nästa steg blir att ta av toppen och kolla hur det ser ut.
Kan tillägga att motorn går hårt och tungt, har även fått höja tomgången ett par gånger.
Gjorde ett annat test.
Med hjälp av "tryckluft" (ett bildäck, ca 2 bar) så kopplade jag in en slang till kompressionstestar adaptern, ställde kolven i kompressionsläge (båda ventiler stängda, kan känna och höra ventilspelet) och monterade adaptern i toppen, kunde nu höra tydligt att det pyser från avgasröret (borttagen ljuddämpare).
Cyl 1: hörs tydligt pysande från avgas
Cyl 2: luften försvinner någonstans, kan ej lokalisera vart, troligen litet läckage insug/avgas
Cyl 3: hörs tydligt pysande från avgas
Har konstaterat att något är otätt/skadat i toppen.
/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse den 27 juni 2012, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Komptest BM 430
Har du tur så räcker det med att hona cylindrarna och nya kolvringar, givetvis så slipar man ventilerna när toppen ändå är av.
hej, jag