Farsan har en Volvo BM 500 där plötsligt oljetryckslampan börjat lysa. Han har varit i kontakt med en mekaniker och har rådde oss att prova att byta olja (15W40) och byta oljefilter. Detta hjälpte något, men fortfarande måste man varava ca 1000 rpm för att lampan ska slockna när den är varm. Vi fick också rådet att testa axialspelet på vevaxeln genom att belasta den med motorn igång och kopplingen nedtryckt. Vi kunde inte notera något axialspel.
Finns det några andra knep? Var sitter oljetrycksgivaren? Kan man ansluta en oljetrycksmätare (det finns väl ingen i instrumentpanelen?!?)? Eller är det bara att acceptera att motorn är sliten och börja fundera på en renovering? Den har gått ca 5 000 timmar.
Tacksam för lite input!
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Dåligt oljetryck Volvo BM 500
Moderator: Moderatorer
Re: Dåligt oljetryck Volvo BM 500
Det är nog läge för att kolla upp oljepump och lager, det går att höja trycket i oljepumpen genom att spänna en fjäder, men anslut då en mekanisk mätare så du har koll på hur mycket tryck du har det bär ligga mellan 2 till 5 bar i alla lägen
hej, jag
Re: Dåligt oljetryck Volvo BM 500
Hej,
Jag fick också lågt oljetryck på min 430.
Visade sej att det var oljetrycksgivaren. Köpte en "äkta" På Lantmännen maskin. Oljetrycks mätaren står nu igen på kl 12 vid 900 varv.
En 650 som "bara" gått 5000 tim borde inte ha problem med oljetrycket.
Men man måste ju ta det på allvar.
Låna en portabel oljetrycksmätare o kolla.
MVH
GMEM
Jag fick också lågt oljetryck på min 430.
Visade sej att det var oljetrycksgivaren. Köpte en "äkta" På Lantmännen maskin. Oljetrycks mätaren står nu igen på kl 12 vid 900 varv.
En 650 som "bara" gått 5000 tim borde inte ha problem med oljetrycket.
Men man måste ju ta det på allvar.
Låna en portabel oljetrycksmätare o kolla.
MVH
GMEM