Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Framaxel delar BM 230 victor

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Conanthebarbarian

Framaxel delar BM 230 victor

Inlägg av Conanthebarbarian »

Hejsan alla!

Jo, då var det kört.
Körde lite för hård med snöborttagningen och nu har ett hjul brutits av.
Det innebar dock också att plattan där hela axeln sitter fast i har brutits sönder.
Behöver alltså en spindel och en platta men det är inte riktigt lätt att hitta dem.
Är det någon som vet var jag skulle kunna köpa dessa?
Är det möjligt förresten att använda delar för andra modeller (320, 350 osv)?

Hälsningar

Conan
daisel
Forumberoende

Re: Framaxel delar BM 230 victor

Inlägg av daisel »

Jag har det du söker ring mej på 0708-351380
hej, jag
broke-j

Inlägg av broke-j »

Hej!
Jag är nu på sånt här med forum, jag vet inte om jag gör rätt, ni får ursäkta mig om det blir fel!
I dag brast min spindel på min Viktor 230 -60, undrar om du daisel har fler på lager?
Jag ser ju ditt telnr. men vill inte ringa och trakassera dig i onödan.

Hälsningar broke-j
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

broke-j skrev:Hej!
Jag är nu på sånt här med forum, jag vet inte om jag gör rätt, ni får ursäkta mig om det blir fel!
I dag brast min spindel på min Viktor 230 -60, undrar om du daisel har fler på lager?
Jag ser ju ditt telnr. men vill inte ringa och trakassera dig i onödan.

Hälsningar broke-j
ja ring bara, jag har
hej, jag
Conanthebarbarian

av daisel » 12 04 09, 12:20
Jag har det du söker ring mej på 0708-351380[/quote][/quote]

Hej igen!

Ber om ursäkt Daisel men jag har inte kollat forumet sedan länge, tack i alla fall för dit svar och möjlighet att få fram det jag behövde. Jo, behövde för någon kompis hade en hel fram axel kvar så idag hade jag lite tid över och började laga hela grejen. Nu dock har jag kört fast på följande: Jag får inte ut spindeln från den gamla axel som ska in den nya, och jag fattar inte riktig varför. Det borde inte vara någon stop, det finns ju ingenting in som kan hålla fast i den men ändå känns det som om någonting håller i spindeln. Jag vågar inte riktig använda våld på det så att något kommer att gå sönder, så därför skulle jag gärna vilja veta hur jag borde gå till väga nu. Det är alltid möjligt att värma upp utsidan eller i värsta fall öppna utsidan med vinkelslip, men det måste finnas ett enklare sätt eller hur. finns det en ring in bussningen som stoppar?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Det ända jag kan tänka mej fastnar är om spindelen är så sliten så den har en tydlig kant som låser sig mot tex bussningen, lirka och slå hårt, finns inget ömtåligt där.
hej, jag
Conanthebarbarian

Ja mina damer på mina herrar (hehe), Nu är det där problemet löst. Vad jag gjorde var att känna på utsidan av skaftet om det fanns någon skada där. Det visade sig var så, så att jag filade bort lite där det hade blivit lite tjockare. Sen var det ett barnlek att få ut den.

Fast vad nu då, jo, nu finns det tydligen ett helt annat mått på öppningar där hjulbultarna ska sitta fast i. På den gamla var det vanlig Metrisk tråd, M12 bultar som ska skruvas i, men inte på den här (?). Då återstår alltså antingen att borra hålen större och skära i nytt tråd, eller så tar jag av fästet (som sitter fast som bara den) och sätter på den gamla från den gamla spindel, eller så hittar jag bultarna med okänd tråd.

Är det någon som vet direkt vilken gänga det borde vara? Är det någon som vet hur jag bäst får loss grejen?

Greetings, Marco
Conanthebarbarian

Allt är fixat och klart, Tack allihopa!
Låst