Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Krabat b16
Moderator: Moderatorer
Krabat b16
Hej!
Jag har köpt min första traktor.En Volvo Krabat med b16 motor. jag har ett problem: motorn vill stanna när man ger gas.Problemet finns endast när motorn är kall när den sedan blir varm går den fint. Har letat efter tjuvluft men har inte hittat någon "läcka". Kan problemet vara att den får för mycket soppa? Är det någon som vet eller har något tips så är jag tacksam för svar.
Jag har köpt min första traktor.En Volvo Krabat med b16 motor. jag har ett problem: motorn vill stanna när man ger gas.Problemet finns endast när motorn är kall när den sedan blir varm går den fint. Har letat efter tjuvluft men har inte hittat någon "läcka". Kan problemet vara att den får för mycket soppa? Är det någon som vet eller har något tips så är jag tacksam för svar.
Re: Krabat b16
Att den stannar då du ger gas då den är kall låter snarare som att den får för lite. Använder du choken? (vet inte om det finns, har aldrig haft nån krabat)
Om den får så mycket soppa så den stannar skulle det antagligen synas tydliga svartrökpuffar ur avgaset.
Om den får så mycket soppa så den stannar skulle det antagligen synas tydliga svartrökpuffar ur avgaset.
Jo, låter som helt normalt beteende om motorn får för lite bränsle(choke) innan den är varm. Min Teddy gör likadant, fast tyvärr även ibland då den är varm så tvekar den. Måste ta isär förgasaren och se om det är skit i den eller nått.
Tack för svaren. Några svarta rökpuffar har jag inte sett och den pumpar fram rejält med soppa enligt mina bedömningar så jag får antagligen kolla förgasaren.
Menade att om den har manuell choke så borde förklaringen helt enkelt vara den att du har minskat på chokepådraget för snabbt, dvs innan motorn är nog varm för att gå bra utan choke. Om det däremot fortsätter när den är varm så är det nått vajsing.
Jag brukar inte använda choken vid start. Det behövdes någon gång i vintras men nu när det inte är så kallt ute behövs den inte den startar fint på bara ett par sekunder trots 6 volts elsystem.
Jag kan tänka mig att den i alla fall kan behöva lite extra bränsle under varmkörningsfasen, i synnerhet vid gaspådrag.
Okej kan man reglera det någon stanns så att han får mer soppa ett litet tag?
Det är ju just chokespjället som du har till att reglera bränsleluftblandningen. Pröva det så skall du se att det fungerar lite bättre.
Din krabat beter sig helt normalt, Första steget på choken (första 10-15mm är snabbtomgång) Å min är otroligt lättstartad men choke behöver den på sommaren till en början med å inge problem å starta på vintern vid -25, så betendet är normalt.