Hej!
Har fått oljeläkage från påfyllningslocket för oljan.
Bytt topplockspackning, och bytt ut påfyllningslocket. C:a 15 minuters körning, sedan börjar olja droppa/strila från
öppning på undersidan av motorn (rinner väl utmed motorblocket och ner). Upphör när motorn stannats.
Nu undrar jag om det kan vara något fel på vattenpumpen och oljan kanske blir så upphettad att den "tränger
ut". Kylarvattnet kokar ej.
Vare sig bytet av topplockspackning eller bytet av lock resulterde i ändring av oljeläkaget.
Tänkte nu överlåta vidare reparation till verkstad, men vore tacksam för ev. tips om åtgärd.
Åke.
Ett tillägg.
Ytterligare en tanke som jag fått. Kan oljefiltret, som ej är bytt nu, ha ett samband?
Åke.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljeläckage i Victorn
Moderator: Moderatorer
Re: Oljeläckage i Victorn
Hej!
Menar du stora locket uppe på ventilkåpan?
Jag tycker att där kan det inte komma någon om du inte har ett väldigt högt vevhustryck.
Kolla att vevhusventilationen fungerar, så inte den är igensatt.
Annars får man hugt vevhustryck bl.a. om kolvringarna är slut, men då får du dålig komp också.
Hur lättstartad är den?
Men börja med att kolla vevhusventilationen.
Menar du stora locket uppe på ventilkåpan?
Jag tycker att där kan det inte komma någon om du inte har ett väldigt högt vevhustryck.
Kolla att vevhusventilationen fungerar, så inte den är igensatt.
Annars får man hugt vevhustryck bl.a. om kolvringarna är slut, men då får du dålig komp också.
Hur lättstartad är den?
Men börja med att kolla vevhusventilationen.
Re: Oljeläckage i Victorn
Hej!
Jag har nu lånat ett oljepåfyllningslock med bättre packning.
Inte helt tätt från oljeläkage där ändå, men olja läcker när
motorn blir varm. Tänker som nästa åtgärd byta oljefilter.
Kan det kanske vara orsaken, om oljefiltret är igensatt?
Tackar för tips jag hittills fått, och vevhusventilationen
låter intressant, men det överlåter jag i så fall till en
reparatör som jag har kontakt med. Först blir det oljefiltret.
Återkommer om jag inte får ordning på min "kära Viktor".
Jag har nu lånat ett oljepåfyllningslock med bättre packning.
Inte helt tätt från oljeläkage där ändå, men olja läcker när
motorn blir varm. Tänker som nästa åtgärd byta oljefilter.
Kan det kanske vara orsaken, om oljefiltret är igensatt?
Tackar för tips jag hittills fått, och vevhusventilationen
låter intressant, men det överlåter jag i så fall till en
reparatör som jag har kontakt med. Först blir det oljefiltret.
Återkommer om jag inte får ordning på min "kära Viktor".
Re: Oljeläckage i Victorn
Jag förstår inte alls vad oljefiltret har med saken att göra, tyvärr.
Normalt finns ju ingen olja vid påfyllningshålet, annat än stänk, och om den trycker ut olja där så beror ju det på ett rejält övertryck, vilket orsakas av antingen igensatt ventilation, eller tokslut motor.
Oljefiltret är ju nåt helt annat.
Normalt finns ju ingen olja vid påfyllningshålet, annat än stänk, och om den trycker ut olja där så beror ju det på ett rejält övertryck, vilket orsakas av antingen igensatt ventilation, eller tokslut motor.
Oljefiltret är ju nåt helt annat.