Nu är det dags att ta tag i ett projekt som avstannade för ca 6 år sen...
Få på en snöplog på Victorn.
Och jag kommer garanterat behöva lite hjälp, framför allt med hydrauliken.
Tänkte först lägga detta i kategorin Hydraulik, men då det är annat också blev det här.
Jag har en plog, och började bygga bom och fäste till den.
Fram fanns redan ett gammalt fäste för att hålla plog i sidled samt lyfta via en vajer från trepunkten som jag tänkte använda.
Så här såg det ut då för några år sen:
Det verkar faktiskt kunna fungera, men lyfthöjden är lite dålig och bör fixas lite bättre.
Sen är det att lyfta som måste till, och där vill jag inte använda trepunkten utan fixa detta med en hydraulkolv på något sätt.
Sen är planen att få det hydraulsvängt, men det får komma senare tror jag, börjar med att få det att fungera.
Jag TROR att jag nånstans har ett par hydraulkolvar liggande, onödigt stora, men kan gå att använda.
Jag har nog också ett ventilpaket med två dubbelverkande ventiler.
Men att få detta att fungera på Victorn...
Jag skulle behöva hjälp, helst med bilder, på hur jag ska koppla in detta på traktorns hydraulsyste, oberoende av trepunkten.
Sen funderar jag på oljemängden... Hur räcker den till, och finns det nåt sätt att få den att bli mer?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Projekt frontmonterad snöplog på Victor
Moderator: Moderatorer
Re: Projekt frontmonterad snöplog på Victor
Med tanke på att du skrev om liten lyfthöjd. Tänk på att du måste ha rum för att frameln ska kunna pendla. Sedan kan jag tipsa om en annan sak. Jag har ett liknande blad och har flyttat fram bakre infästningen till dragstångens infästning under växellådan. Om du fixar en liten adapter så kan man då fortfarande dra vagnar med bladet monterat.
M.v.h
Kungsis
M.v.h
Kungsis
Olje mängden är nog ingen fara , dom går ju att överfylla i hydralen ganska redigt, det går att koppla så att du kör bladets lyft med samma spak som du kör hydralen med och så en kran där du väljer vilken funktion du ska använda
hej, jag
Angående framaxelns pendling så finns det fortfarande marginal.
Den gamla lyftanordningen som redan satt på är inte i botten när plogen står på backen, den är bara halvvägs ner, men för att det ska bli bra måste jag nog bygga om den lite.
Angående att använda lyftens ventil så är det just det jag inte vill, jag vill kunna använda lyften till annat samtidigt.
Annars var egentligen det tanken från början...
Dessutom är planen att det ska bli hydraulsvängt också, kanske inte till att börja med, men i framtiden.
Jag tror dock att jag har ventilpaket liggande när jag tänker efter lite... vet dock inte skicket på detta.
Förhopningsvis är det okej, och med serienippel, då borde jag kulla koppla på det på pumpen och sen vidare till trepunkten.
Vad gäller oljemängden så verkar det ju bra om man kan överfylla... antar att man åker på att tömma lite då om man ska sätta dit remskivan
Tanken är att också kunna använda tippkärra, och då går det ju åt lite olja...
Den gamla lyftanordningen som redan satt på är inte i botten när plogen står på backen, den är bara halvvägs ner, men för att det ska bli bra måste jag nog bygga om den lite.
Angående att använda lyftens ventil så är det just det jag inte vill, jag vill kunna använda lyften till annat samtidigt.
Annars var egentligen det tanken från början...
Dessutom är planen att det ska bli hydraulsvängt också, kanske inte till att börja med, men i framtiden.
Jag tror dock att jag har ventilpaket liggande när jag tänker efter lite... vet dock inte skicket på detta.
Förhopningsvis är det okej, och med serienippel, då borde jag kulla koppla på det på pumpen och sen vidare till trepunkten.
Vad gäller oljemängden så verkar det ju bra om man kan överfylla... antar att man åker på att tömma lite då om man ska sätta dit remskivan
Tanken är att också kunna använda tippkärra, och då går det ju åt lite olja...