Jag undrar hur remskivan till vattenpumpen ska sitta.
Axeln från pumpen är totalt nedsliten där remskivan sitter, så remskivan wobblar. Den gick stadigt sist jag tittade, så jag misstänker att någon slags proffesorisk lagning från förre ägaren nu har lossnat.
Jag vet inte hur det ska se ut original? Är remskivan påkrympt på axeln, eller är det splines?
Det är en mystisk grop i axeln och något som ser ut som uppfilade hemgjorda splines. Jag funderar på att svetsa på och svarva till rätt dimension... Vad tror ni om det? Finns det något enklare sätt?
Hur hårt ska remskivans mutter dras?
Tacksam för svar
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
wobblande remskiva T24
Moderator: Moderatorer
remskiva
Remskivan på vattenpumpen är delad och yttre halvan är gängad på med hjälp av två låsskruvar som går i spiralformade spår i basen på remskivan.
Den ska därmed fungera som en variator, så vartefter spåret pressas ihop så spänner du remmen, eftersom allt är gjort i gjutjärn så är det tämligen bräckligt, och svetsar du kan du inte spänna remmen!
Är det däremot hela remskivan som sitter löst beror det på avsaknaden av fettsprutor i sverige, så att ett lager i pumpen eller hela pumpaxeln är på väg att ge upp, då kan fläkten vika in sig i kylaren och skrota den också..
Den ska därmed fungera som en variator, så vartefter spåret pressas ihop så spänner du remmen, eftersom allt är gjort i gjutjärn så är det tämligen bräckligt, och svetsar du kan du inte spänna remmen!
Är det däremot hela remskivan som sitter löst beror det på avsaknaden av fettsprutor i sverige, så att ett lager i pumpen eller hela pumpaxeln är på väg att ge upp, då kan fläkten vika in sig i kylaren och skrota den också..