Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Hydralen sjuker!

Moderator: Moderatorer

Kajan

Hydralen sjuker!

Inlägg av Kajan »

Hej har en renoverad BM36 som hydralen sjuker på... Har kollat i hydralen och rengjort diverse saker men det funkar inte någon som vet?
Tacksam för svar

Mvh Kajan
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

tilräkligt med olja? läcker den olja? är hydralpumpen frisk?.

Kolla dessa saker
Sune

Inlägg av Sune »

Om hydraulen sjunker beror det på att oljan som finns i cylindern för lyften inte stannar kvar.

Oljan kan leta sig tillbaka till "tanken" antingen via kolven, alltså att packningen inte tätar, eller genom ventilen som i neutralläge skall vara stängd och tät (eller genom någon koppling mellan ventilpaket och kolv om det nu finns).

Jag vet inte vilket system BM36 har men om du inte har en verkstadshandbok så skaffa en via Olsson i Ellös. Art. nr. CH-BM36.
Tector

Inlägg av Tector »

Det finns 3 ställen man kan hitta orsaken till att lyften sjunker på en
BM/T-30.

1. Runt lyft kolven sitter en O-ring som kan vara sliten och släppa förbi olja, jag skulle nog börja där om jag var du.

2. Oljan smiter tillbaka via lyftventilen som inte tätar.

3. Cylindern (som lyftkolven löper i) sitter bulltad i den hydraliska lyften, om dessa bulltar som håller ihop det hela lossnar så kan den lilla o-ring som tätar tryckledningen imellan cylinder och hudralhuset släppa ut oljan.

Hade sjunkande lyft på min 36a och det var bara att byta den stora o-ringen på kolven (plockade dock ner hela lyften i molekyler i vetenskapligt syfte :lol: )

Lycka till.

/Kenta
BM 36 -54, Bm200 -53, Volvo T-21 -47,
Volvo T21 -48.
Låst