Har en BM 430 med 2st 12V 70Ah som är kopplade så att det blir 140Ah, klarar generatorn att ladda dessa ?
Har för lite ström för att starta nästa gång jag skall använda 430, Då har jag kört 1 tim snöskottning med 4 lampor framåt, 1 bakåt och sidoposi. belysning. vid tomgång så lyser laddlampan om de kan påverka at det dras ur lite mellanåt?
ska gasen vara ställt så att den laddar vid tomgång?
Alltså har jag för liten generator? för stor förbrukning? eller för stort batteri? Finns ingen huvudbrytare bygga om eller koppla ifrån batteriet?
tacksamm för svar.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Laddning BM 430?
Moderator: Moderatorer
Re: Laddning BM 430?
Är båda batterierna friska? Jag hade exakt ditt problem, så kopplade jag ur det ena batteriet (som var äldre) och vips, så funkade det.
Har du kollat så kolet i generatorn är fräscht så det laddar alls?
Lampan bör inte lysa på tomgång om du inte har typ 400varv. Det gör iallafall inte min, svagt kan den lysa vid 400 eller om man precis startat och inte gasar till lite så den slocknar.
Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, kan va något som drar tjuvström!
Har du kollat så kolet i generatorn är fräscht så det laddar alls?
Lampan bör inte lysa på tomgång om du inte har typ 400varv. Det gör iallafall inte min, svagt kan den lysa vid 400 eller om man precis startat och inte gasar till lite så den slocknar.
Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, kan va något som drar tjuvström!
Re: Laddning BM 430?
Här skall du få ett par bilder som är bra att känna till:
När man har två batterier så är det viktigt att båda är lika. En dålig cell "sänker" hela batteribanken. Så du skall nog börja med att se över dina batterier. En generator orkar ladda batterierna under normala förhållanden, men med en större generator går det fortare. Hur stor generator har du nu?
Du skall alltså ha en utspänning på batteripolerna på mellan 13,8 och 14,2 volt när motorn går på tomgång. Det vanligaste när generatorn inte klarar detta är att kolen är dåliga.
När man har två batterier så är det viktigt att båda är lika. En dålig cell "sänker" hela batteribanken. Så du skall nog börja med att se över dina batterier. En generator orkar ladda batterierna under normala förhållanden, men med en större generator går det fortare. Hur stor generator har du nu?
Du skall alltså ha en utspänning på batteripolerna på mellan 13,8 och 14,2 volt när motorn går på tomgång. Det vanligaste när generatorn inte klarar detta är att kolen är dåliga.