Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
oljefilter victor/1052
Moderator: Moderatorer
oljefilter victor/1052
Kan någon förklara hur oljefiltret funkar på BM1052 (Victorn),det sitter väl samma typ på lite fler BM.
Att det är ett delflöde har jag förstått och inte ett fullflödesfilter.
Det enda hål jag hittar på röret i mitten till retur är 1-1.5mm stort,är detta det enda som går från filtret?
Mitt problem är som följer....
Oljetrycket kom när jag startade motorn men började sjunka till 1.5bar efter ca.10sek och låg sedan där även när den började bli varm.
Stängde av motorn och lät den stå i ett par timmar och samma sak,oljetrycket kom för att sedan sjunka efter 10sek.
In och kollade manualer och såg att det sitter ett nätfilter på sugledningen.
Ut och skruvade bort luckan på sidan och ner med handen i oljan och tog bort filtret,startade och nu dj#*=#ar var det oljetryck med följd att det började läcka i locket på filterburken.
Ut med filtret och prova,njet fortfarande läckage,tog bort burken och kollade slangar till/från burk,OK.
Förmodligen har överströmaren till oljepumpen hängt sej i stängt läge vilket med för grymt oljetryck.
En bild på filtret med lilla hålet.
Min motor är förvisso en båtmotor men det är samma filter på traktorn.
God jul på er
Christian
Att det är ett delflöde har jag förstått och inte ett fullflödesfilter.
Det enda hål jag hittar på röret i mitten till retur är 1-1.5mm stort,är detta det enda som går från filtret?
Mitt problem är som följer....
Oljetrycket kom när jag startade motorn men började sjunka till 1.5bar efter ca.10sek och låg sedan där även när den började bli varm.
Stängde av motorn och lät den stå i ett par timmar och samma sak,oljetrycket kom för att sedan sjunka efter 10sek.
In och kollade manualer och såg att det sitter ett nätfilter på sugledningen.
Ut och skruvade bort luckan på sidan och ner med handen i oljan och tog bort filtret,startade och nu dj#*=#ar var det oljetryck med följd att det började läcka i locket på filterburken.
Ut med filtret och prova,njet fortfarande läckage,tog bort burken och kollade slangar till/från burk,OK.
Förmodligen har överströmaren till oljepumpen hängt sej i stängt läge vilket med för grymt oljetryck.
En bild på filtret med lilla hålet.
Min motor är förvisso en båtmotor men det är samma filter på traktorn.
God jul på er
Christian
Re: oljefilter victor/1052
Det är, som du är inne på, ett så kallat "by-pass"-filter. En liten del av oljan leds "förbi" motorn via filtret direkt efter pumpen tillbaka till tråget. Fördelen med det är att ett sådant filter kan göras för att ta upp partiklar ner mot 5 micron, vilket kan jämföras med ett "full-flow"-filter (som är det vanliga) som fångar partiklar på mellan 20-40 micron enligt Baldwin filters filterguide. Enligt samma källa är flödet genom ett by-pass-filter avpassat på ungefär 10% av totala flödet i smörjsystemet. (Ett mänskligt hårstrå är ungefär 50 micron i diameter medan en bakterie är ungefär 2 micron i diameter...
"Avloppet" sitter i alla fall i botten och leds direkt tillbaka till tråget.
MVH
Marcus
"Avloppet" sitter i alla fall i botten och leds direkt tillbaka till tråget.
MVH
Marcus
Re: oljefilter victor/1052
Tackar och bugar djupt!
Jag förmodar att det till viss mån anpassat hål för viss viskositet(Filtret byggt till en viss motor).
Oljan i motorn som var i när jag köpte den tycker jag är ovanligt tjock,kanske därför jag har haft problem med sugsilen och högt oljetryck.
Har köpt nytt filter och olja(10W)och byter imorgon och ser vad som händer.
Tyvärr står motorn på en pall fastbultad så jag kan inte lasta den,svårt att få upp tempen.
/Christian
Vidjåsnutt
http://youtu.be/LjMniYT13wM
Jag förmodar att det till viss mån anpassat hål för viss viskositet(Filtret byggt till en viss motor).
Oljan i motorn som var i när jag köpte den tycker jag är ovanligt tjock,kanske därför jag har haft problem med sugsilen och högt oljetryck.
Har köpt nytt filter och olja(10W)och byter imorgon och ser vad som händer.
Tyvärr står motorn på en pall fastbultad så jag kan inte lasta den,svårt att få upp tempen.
/Christian
Vidjåsnutt
http://youtu.be/LjMniYT13wM
Re: oljefilter victor/1052
Så lite så!
Vilken go' gång du har i bolinder'n!! Jag längtar tills jag får höra ljudet från bamsen... Hade lite för mycket som kom i vägen för projektet i år, men i vår kanske... (Skruvar utomhus, än så länge )
Vilken go' gång du har i bolinder'n!! Jag längtar tills jag får höra ljudet från bamsen... Hade lite för mycket som kom i vägen för projektet i år, men i vår kanske... (Skruvar utomhus, än så länge )
Re: oljefilter victor/1052
Rengjort filterhus,rengjord sil,ny olja,nytt filter,nu står mätarn mellan kl11 och kl.1 och inget läckage vid filtret .
En ny snutt med en skakig mobil eller skakar jag av upphetsning..........?!?
/Christian
PS.skall be tomten snällt om en billig videokamera
http://youtu.be/6EeVydRlPoc
En ny snutt med en skakig mobil eller skakar jag av upphetsning..........?!?
/Christian
PS.skall be tomten snällt om en billig videokamera
http://youtu.be/6EeVydRlPoc
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 8 maj 2010, 18:40
Re: oljefilter victor/1052
Hej! När jag bytte oljefilter på min Victor och då var det omöjligt att få det tätt. Bytte då tillbaka till det gamla filtret och då var det inga problem att få det tätt. Nu var det nya filtret något större än det gamla, men lantmännen och Olssons säger att det bara finns en storlek. Ni skriver om en lucka på sidan. Är det någon sil som kan vara igensatt på min?
Re: oljefilter victor/1052
Nae...när silen på min blev tät visade det sej med lågt oljetryck mao.när pumpen hade svårt att suga sjönk oljetrycket.
Luckan sitter i höjd med vevaxelcentrum,på min båtmotor har jag oljestickan och vevhusventilation på luckan.
Vet inte hur jag skall definiera höger och vänster på motorn eftersom båtmotorn sitter"baklänges"och går åt andra hållet ,men motsatta sidan diesel pumpen.
Det är ett litet hål på röret i centrum på filtret en bit ner,kolla så det inte är igensatt.
Det nya filtret jag fick var också en aningen större plus en liten bygel att lyfta det i.
Om du tittar på vidjå snutten så ser du en röd burk(vevhusvent) och oljesticka mitt på motorn,där kommer jag åt vevlager och grovfilter till pumpen.
Har traktorn lös sump i botten på motorn?
Trevlig fortsättning på julen
/C
Luckan sitter i höjd med vevaxelcentrum,på min båtmotor har jag oljestickan och vevhusventilation på luckan.
Vet inte hur jag skall definiera höger och vänster på motorn eftersom båtmotorn sitter"baklänges"och går åt andra hållet ,men motsatta sidan diesel pumpen.
Det är ett litet hål på röret i centrum på filtret en bit ner,kolla så det inte är igensatt.
Det nya filtret jag fick var också en aningen större plus en liten bygel att lyfta det i.
Om du tittar på vidjå snutten så ser du en röd burk(vevhusvent) och oljesticka mitt på motorn,där kommer jag åt vevlager och grovfilter till pumpen.
Har traktorn lös sump i botten på motorn?
Trevlig fortsättning på julen
/C
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 8 maj 2010, 18:40
Re: oljefilter victor/1052
Oljetrycket ser normalt ut på instrumentet! Tack för tipsen. Victorn står några mil bort. Jag får titta närmare när jag ska dit nästa gång. God fortsättning!