Hej.
I höstas hade jag problem med att min BM 430 blev alltmer svårstartad (har alltid startat lätt vid -25 utan motorvärmare eller glödning), det kom plötsligt på de tre senaste starterna.
Misstänkte bränslesystemet, bytte filter,ledningar, kopparbrickor, banjobultar, mm, men utan att det blev bättre.
Kollade även upp laddning och startsystemet.
Kom sen på att man kanske skulle kolla ventilspelet, och här var det mycket fel, ventilspel saknades helt på ventil nr 2 och nr 5, på övriga var ventilspelet mindre än 0,20 mm.
Justerade ventilspelet så att 0.20 mm går in men inte 0.30 mm.
Startar och går bra, men har ej provat utan motorvärmare, men ska prova.
Problemet var att traktorn startade, men stannade direkt, nytt startförsök och den gick igång.
Det jag undrar över är om ventilerna kan ha blivit skadade, då traktorn körts ett tag med felaktiga ventilspel ?
Funderar ev på att lyfta toppen och om det är något dåligt där byta till en ny topp med nya ventiler, de är inte speciellt dyra, och en renovering lär nog kosta detsamma som en ny.
/VolvoBMNisse
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ventilspel/justering BM 430
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Ventilspel/justering BM 430
Vore det inte enklare att ett kompprov som första steg? Där kan man ju lätt utröna om några ventiler är otäta.
Det vill säga: Man tar först ett regelrätt kompprov. Är det något oklart där, någon cylinder som avviker, så häller man i några centiliter motorolja i cylindern. Sedan gör man om provet. Om det skulle ha varit kolvringar, foder etc. etc, så blir det (till nöds) lite tätare i detta provet. Skulle det fortfarande visa stor avvikelse som i första provet så kan man utgå ifrån att någon ventil är otät.
Det vill säga: Man tar först ett regelrätt kompprov. Är det något oklart där, någon cylinder som avviker, så häller man i några centiliter motorolja i cylindern. Sedan gör man om provet. Om det skulle ha varit kolvringar, foder etc. etc, så blir det (till nöds) lite tätare i detta provet. Skulle det fortfarande visa stor avvikelse som i första provet så kan man utgå ifrån att någon ventil är otät.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Ventilspel/justering BM 430
Ett kompprov skulle visa vad som är fel, så man börjar skruva på rätt ställe.
Var får man tag i en mätare som passar ? har läst att det ska vara en annan mätare till dieselmotorer.
Måste ha en mätare man kan skruva fast.
Har en 20 år gammal biltema mätare för bensinmotorer, fast den blev kass första gången den användes, backventilen lossnade och föll in i en cylinder... sen dess har den inte använts mer.
/VolvoBMNisse
Var får man tag i en mätare som passar ? har läst att det ska vara en annan mätare till dieselmotorer.
Måste ha en mätare man kan skruva fast.
Har en 20 år gammal biltema mätare för bensinmotorer, fast den blev kass första gången den användes, backventilen lossnade och föll in i en cylinder... sen dess har den inte använts mer.
/VolvoBMNisse
Re: Ventilspel/justering BM 430
Start i 25 minus utan motorvärmare är inte snällt, jag använder alltid motorvärmare så fort den är 0-gradigt , även om dom startar lätt ändå, det sparar motorn mycket
hej, jag
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Ventilspel/justering BM 430
Använder vanligtvis alltid motorvärmare på vintern, men vad gör man när man inte vet om att motorvärmaren är trasig och ändå pluggar i den, och när man inte vet hur glödningen aktiveras och måste starta traktorn för att ploga snö... chansade och den startade.
Har bara hänt en gång, efter byte av bränslefilter och med icke fungerande motorvärmare, det var kring jul/nyår 2009, -25 och det blev bara kallare.
Efter det att jag konstaterat att motorvärmaren var paj, så satte jag kupevärmaren riktad mot motorn, tills jag fick tag i en ny motorvärmare, men jag visste då att den startar utan problem vid -25.
Kollade på komptestmätare, men de kostar drygt 3000 kr
I somras hällde jag i nåt medel avsedd för dieselmotorer, som ska rengöra bränslesystemet, undrar om det medlet kan ha spolat av sotet från ventiler och ventilsäten och därmed minskat ventilspelet ?
Kan någon ventil/säte ha bränt då jag kört traktorn med felaktigt ventilspel ?
I höstas reagerade jag direkt när den började starta annorlunda och började felsöka, så jag har inte kört länge.
Det lät som att den bara gick på 2 cylindrar, motorn gick tungt och hårt.
Det var ventil nr 2 och 5 som helt saknade spel, nr 5 tryckte vipparmen på ventilen så den inte stängde helt.
Motorn började gå mycket bättre efter ventiljustering, startar på 2 varv (tidigare 3 varv).
Någon som har koll på vilka ventiler som är vad (insug/avgas)?
Motorn är en Perkins AD3-152 (D25).
Jag får väl fortsätta köra, och om det blir någon försämring så får jag felsöka djupare.
/VolvoBMNisse
Har bara hänt en gång, efter byte av bränslefilter och med icke fungerande motorvärmare, det var kring jul/nyår 2009, -25 och det blev bara kallare.
Efter det att jag konstaterat att motorvärmaren var paj, så satte jag kupevärmaren riktad mot motorn, tills jag fick tag i en ny motorvärmare, men jag visste då att den startar utan problem vid -25.
Kollade på komptestmätare, men de kostar drygt 3000 kr
I somras hällde jag i nåt medel avsedd för dieselmotorer, som ska rengöra bränslesystemet, undrar om det medlet kan ha spolat av sotet från ventiler och ventilsäten och därmed minskat ventilspelet ?
Kan någon ventil/säte ha bränt då jag kört traktorn med felaktigt ventilspel ?
I höstas reagerade jag direkt när den började starta annorlunda och började felsöka, så jag har inte kört länge.
Det lät som att den bara gick på 2 cylindrar, motorn gick tungt och hårt.
Det var ventil nr 2 och 5 som helt saknade spel, nr 5 tryckte vipparmen på ventilen så den inte stängde helt.
Motorn började gå mycket bättre efter ventiljustering, startar på 2 varv (tidigare 3 varv).
Någon som har koll på vilka ventiler som är vad (insug/avgas)?
Motorn är en Perkins AD3-152 (D25).
Jag får väl fortsätta köra, och om det blir någon försämring så får jag felsöka djupare.
/VolvoBMNisse
Re: Ventilspel/justering BM 430
Håll koll på spelet,kolla några gånger med jämna mellanrum.
Har du haft sot och bôs mellan tallrik och säte kan spelet minska allt eftersom det försvinner.
Om den nu startar lätt så hade jag nog kört ett tag och hållt lite koll.
Om du nu kört så lite kan det vara värt ett försök istället för att lyfta toppen.
/Christian
Har du haft sot och bôs mellan tallrik och säte kan spelet minska allt eftersom det försvinner.
Om den nu startar lätt så hade jag nog kört ett tag och hållt lite koll.
Om du nu kört så lite kan det vara värt ett försök istället för att lyfta toppen.
/Christian