Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM36 - Montera hydraulfilter?

Moderator: Moderatorer

Jerka

BM36 - Montera hydraulfilter?

Inlägg av Jerka »

Hej, har en BM36 -55 där jag tänker montera ett hydraulfilter på oljereturen.

Är det någon som har uppgift på max oljetryck i returröret?

/Jerka
rikard

Re: BM36 - Montera hydraulfilter?

Inlägg av rikard »

det finns ju redan ett hydraulfilter på din traktor på sugsidan i tanken, något returrör finns ju inte direkt.
de två rören till pumpen är ju bara sug och tryckledning. förutom den till lyftkolven så är ju allt inbyggt.
Jerka

Inlägg av Jerka »

rikard skrev:det finns ju redan ett hydraulfilter på din traktor på sugsidan i tanken, något returrör finns ju inte direkt.
de två rören till pumpen är ju bara sug och tryckledning. förutom den till lyftkolven så är ju allt inbyggt.
Jo, men originalfiltret är ju rena skämtet, det är ju bara en sil som i bästa fall silar bort småsten.
Ett modernt hydraulfilter silar bort allting större än 10 µm.
Returröret är ju sugledningen till pumpen, vilket ger svar på min fråga (men det hade jag iofs redan kommit på tidigare): Eftersom det är en sugledning råder det undertryck i röret vilket gör att hydraulfiltret inte behöver tåla något övertryck.
Kommer nu att ersätta röret med slang för att kunna koppla in filtret. Skall även dra slangen på växellådans undersida, hatar att ha en massa rör nere vid fötterna.

Hälsningar/Jerka
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Dumt att låta pumpen suga genom ett filter! Ett returfilter kan ju skapa ett motstånd på kanske upp till 3 bar och genom det motståndet tänker du alltså låta pumpen suga i värsta fall? jag tror dessutom inte att den pumpen är speciellt bra på att suga, eftersom sugledningen bör vara fylld med olja innan du startar motorn efter oljebyte.

I ditt ställe skulle jag nog montera ett högtrycksfilter på tryckledningen från pumpen i stället. Typ det här:
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1010795

/Marcus
Jerka

Inlägg av Jerka »

bmbamse skrev:Dumt att låta pumpen suga genom ett filter! Ett returfilter kan ju skapa ett motstånd på kanske upp till 3 bar och genom det motståndet tänker du alltså låta pumpen suga i värsta fall? jag tror dessutom inte att den pumpen är speciellt bra på att suga, eftersom sugledningen bör vara fylld med olja innan du startar motorn efter oljebyte.

I ditt ställe skulle jag nog montera ett högtrycksfilter på tryckledningen från pumpen i stället. Typ det här:
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1010795

/Marcus
Nja, det filter jag har valt för montage på sugsidan ger ett tryckfall på max. 0,4 bar vid 45l/min.
Pumpen ger max. 24l/min. varvid tryckfallet borde bli lägre än 0,4 bar.
Detta gäller förstås rent filter, men man får väl vara flitig och byta till att börja med, åtminstone tills man har fått ut all skit ur systemet.
Har dessutom tänkt att gå upp i dimension med slangen jämfört med röret för att kompensera för tryckfall.

Hälsningar/Jerka
Låst