Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Orbitrolstyrning

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Jerka

Orbitrolstyrning

Inlägg av Jerka »

Hej, har nyligen köpt en BM36 1955, problemet med den (bl.a.) är att styrningen är väldig glapp.
Man får vrida minst ett helt rattvarv innan framhjulen reagerar, har kollat om det är glapp i styrväxel och styrleder, men de är OK.
Då återstår endast orbitrolstyrningen, går den att justera så att det blir mindre dödgång (glapp) i den och i så fall hur?

Tacksam för svar/Jerka
Ralle
Forumberoende

Re: Orbitrolstyrning

Inlägg av Ralle »

Jag måste bara kolla här...
Är det orbitrol är det ju knappast original, utan nån som meckat dit det i efterhand, och då är frågan hur seriöst det är gjort.
Dessutom hade du kollat styrväxeln... Har man orbitrol har man väl ingen styrväxel?

Jag skulle vilja veta lite mer om hur styrningen är uppbyggd.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Ralle skrev:Jag måste bara kolla här...
Är det orbitrol är det ju knappast original, utan nån som meckat dit det i efterhand, och då är frågan hur seriöst det är gjort.
Dessutom hade du kollat styrväxeln... Har man orbitrol har man väl ingen styrväxel?

Jag skulle vilja veta lite mer om hur styrningen är uppbyggd.
Styrningen är gediget monterat, det är nog knappast där problemet ligger.
Exakt hur styrningen är uppbyggd vet jag inte, därav min fråga.

Som jag ser hur det fungerar så går rattstången ner i styrväxeln som via en länkarm överför rattutslagen till styrstagen i fronten. I fronten sitter dessutom ett ventilpaket som påverkas av rattutslagen och som släpper fram oljetryck till hjälphydraulcylindern.
Traktorn har frontlastare, så oljan från pumpen går via en prioriteringsventil som ser till att oljetrycket prioriteras till styrningen.
Jag antar att ingenting monteras bort av originalstyrningen när man monterar Orbitrol, skulle hydraultrycket försvinna skulle man väl i så fall tappa styrförmågan. Orbitrol är väl ett hjälpaggregat som minskar kraften man behöver anbringa på ratten.
Fast om mekaniken är original kan man ju inte skylla glappet på orbitrolstyrningen, jag får nog ta och hissa upp och avlasta framvagnen så att man kan göra en lite noggrannare undersökning om var glappet ligger

/Jerka
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Det du har kallas hjälp servo, orbritrol är en helt hydraulisk styrning då det ej finns någon mekanisk kontakt mellan ratt och hjul.

Kolla glappet i ventilen som känner av ratt-rörelse, det kan ju vara så stort så du måste vrida ratten mycket för att det ska reagera, men det är klart, den borde svänga ändå. kolla glappet i vinkelarmen under kylaren, splinsen där brukar glappa upp sig, har dom mot förmodan inte gjort det på din, efterdrag bulten något varv ändå i förebyggande syfte
hej, jag
Jerka

Inlägg av Jerka »

daisel skrev:Det du har kallas hjälp servo, orbritrol är en helt hydraulisk styrning då det ej finns någon mekanisk kontakt mellan ratt och hjul.

Kolla glappet i ventilen som känner av ratt-rörelse, det kan ju vara så stort så du måste vrida ratten mycket för att det ska reagera, men det är klart, den borde svänga ändå. kolla glappet i vinkelarmen under kylaren, splinsen där brukar glappa upp sig, har dom mot förmodan inte gjort det på din, efterdrag bulten något varv ändå i förebyggande syfte
Aha! Så orbitrolstyrning var inget man monterade på i efterhand? Var den alltid fabriksmonterad?

Min servostyrning är definitivt eftermonterad eftersom man har kapat av den främre bogseröglan fär att få plats med hydrauliken.
Hydrauliken fungerar, men ratten är väldigt glapp. Har nu testat att köra utan hydraulik men glappet kvarstår, så det verkar som det är ett rent mekaniskt glapp, jag skall hissa upp framänden och kolla alla spel inkl. kolla bulten du föreslog.

Jättestort tack för tipsen!
/Jerka
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Servostyrning har du ej orbitrol.
Orbitrol kan eftermonteras men då byter du ut rattväxel mm mot en hydraulisk ratt-pump/-ventil och separat hydraul pump med tank.
Orbitrol satt ofta på tröskor som många slaktat och tagit orbitrolen ifrån. Kan ge lite mindre ratt känsla och vingligare färd då ratten inte har något fast rak fram läge.....

Tror att du har glapp i rattväxeln som kan gå att justera/schimsa eller i glapp i styrlederna.
Kolla och åtgärda..
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Jag har monterat orbritrol på min bm 35, det är jag mycket nöjd med, förutom lite dålig vägkänsla möjligtvis, annars är det bara fördelar
hej, jag
Jerka

Inlägg av Jerka »

daisel skrev:Jag har monterat orbritrol på min bm 35, det är jag mycket nöjd med, förutom lite dålig vägkänsla möjligtvis, annars är det bara fördelar
Vilka fördelar finns det med Orbitrolstyrning jämfört med en vanlig hjälpservostyrning?

En uppenbar fördel kan jag se, åtminstone när det gäller båtar: Man slipper dra långa vajrar o dyl. till styrningen, det är ju smidigare att dra slang, men på en traktor behövs det ju bara ett c:a 1,5 m långt styrstag för att göra jobbet.
http://flotecmarin.se/index.php?cPath=57_61

Hur går det med styrningen om man förlorar hydraultrycket på en Orbitrol?

En servostyrning utan tryck går ju bara lite tyngre än original, eftersom hydraulcylindern verkar som en styrdämpare.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Förlorar du hydraultrycket med orbitrol blir det jättetungt att styra, men det går.

Angående ditt glapp så om det är på de hjälpservo jag har hållt på med så är taget från växeln kapat och sitter i stället på en ventil.
Men har du så stort glapp som du säger tror jag det är nåt mekaniskr, antagligen växeln.
Låst