Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

besikta bm victor

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

per bond

besikta bm victor

Inlägg av per bond »

hej!
jag har en bm victor från 56. som jag har dom gammla papprena på.
så antagligen har den föra ägaren inte betalar rigistreringsavgiften så nu när man kollar upp registrerings plåten står det att det är en mc.
men som sakt jag har dom gamla papperena. så för att få dom nya papper på victorn måste den besiktas.
så smp ska komma ut och göra det.

men vad ska funka lyse såklart men mer? behöver jag någon störtbåge? så hjälp mig tack :)
daisel
Forumberoende

Re: besikta bm victor

Inlägg av daisel »

Jag tror nästan med all säkerhet att du behöver båge, sedan bör bromsar ta jämt, inga stora glapp i styrningen eller stora lekgage, traktorn bör även vara ren från olja mm. Givet vis accepterar dom visst slitage
hej, jag
kungsis

Inlägg av kungsis »

Men om du bara ska besikta för att få papper måste den väl inte bli godkänd eller? När jag pysslade med gamla motorcyklar så åkte man bara dit med skrotet och dom intygade att det var rätt fördon enligt papperna. Var ett tag sedan, men har för mig att det kallades ursprungskontroll.

M.v.h
Kungsis
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Men vad är det för mening att besikta den om den inte är godkänd? då kan han ju lika gärna köra utan papper?
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Nja, det är nog bra att ha papper på traktorn...
Sen är frågan om den besiktning han nämner är en besiktning, eller bara ursprungsprotokoll... Det är väl samma folk som gör dessa?

Angående båge så var det väl inte lag 1956? Då tror jag inte det är nödvändigt nu heller, men inte säker.
Beror på om dom går på dåtidens eller nutida regler.
Fast går dom på nutidens regler skiter det sig ju ändå på avgaskrav och sånt.
per bond

Inlägg av per bond »

dom borde gå efter dom gammal reglerna? för dom kan väl inte kolla avgasvärde när dom kommer ute till gårdar det måste man väl göra i besiktnings huset? så förhoppnings vis så ska det gå utan störtbåge!
mvh per
rikard

Inlägg av rikard »

idag är det inte så viktigt med regnummer på en traktor som man inte ska köra med ofta och längre sträckor på väg,
de är ju skattebefriade, om de är klassade som vanlig jordbrukstraktor.
Däremot kan man försäkra den med hjälp av chassienummret, så har man säkrat ev händelser vid vägkörning.
Har själv lastmaskiner och traktorgrävare mm. försäkrat på det viset.
Låst