Hej!
Har haft igång min t-22 ett par gånger de senaste veckorna, o den har gått som en dröm, men häromdagen när jag skulle starta upp den,så tände den inte alls. Bränsle och batteri är ok.
Däremot blev jordflätan väldigt varm, och likaså den tjocka kabeln som sitter uppe på vad jag tror är startmotorn.
Kan det bero på att jordningen är för dålig,och att det är därför motorn inte vill starta?
Tacksam för snabba svar.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Startar ej,jordkabel skållhet
Moderator: Moderatorer
Re: Startar ej,jordkabel skållhet
Kolla jordflätan ordentligt,om det är just en fläta så kan dom se bra ut men ändå vara kass.
Är den dålig så blir den varm på grund av stort motstånd i flätan.
Kolla även så du har god kontakt på startmotor/batteri.
ha de
Christian
Kungälv(Trankärr )
Är den dålig så blir den varm på grund av stort motstånd i flätan.
Kolla även så du har god kontakt på startmotor/batteri.
ha de
Christian
Kungälv(Trankärr )
Re: Startar ej,jordkabel skållhet
Drog startmotorn runt motorn på vad du tycker är normalt varvtal eller är det helt dött när du trycker på startknappen?
Om motorn snurrar å du är säker på att den får bensin så borde ju felet sitta i magneten eller tändstiften. Skruva i så fall ur ett stift och håll det mot blocket med tändkabeln ansluten (håll i kabeln så slipper du förhoppningsvis få en stöt om du misslyckas med jordningen ) och kolla om du får gnista medan du kör startmotorn! Om ingen gnista så börja med att kolla om brytarkontakterna i magneten verkligen öppnar helt (dvs rätt brytavstånd). En bakelitklack på den ena brytarspetsen ligger nämligen mot en kam på en axel i magneten som styr när den ska öppna. kammen smörjs med fett på en filtdyna och har ingen kletat på fett på den inom de senaste 30 åren så kan den klacken mycket väl vara nedsliten så pass att brytarna aldrig öppnar.
Om det andra alternativet gäller (dvs helt dött, inget liv när du trycker på starten) så skulle jag först se över jordflätan som ovanstående har skrivit, sedan kolla batterikabelskor och kablarnas anslutningar till startkontakten och anslutningen på startmotorn. Därefter kolla hur kolen i startmotorn mår.
Lycka till!
Om motorn snurrar å du är säker på att den får bensin så borde ju felet sitta i magneten eller tändstiften. Skruva i så fall ur ett stift och håll det mot blocket med tändkabeln ansluten (håll i kabeln så slipper du förhoppningsvis få en stöt om du misslyckas med jordningen ) och kolla om du får gnista medan du kör startmotorn! Om ingen gnista så börja med att kolla om brytarkontakterna i magneten verkligen öppnar helt (dvs rätt brytavstånd). En bakelitklack på den ena brytarspetsen ligger nämligen mot en kam på en axel i magneten som styr när den ska öppna. kammen smörjs med fett på en filtdyna och har ingen kletat på fett på den inom de senaste 30 åren så kan den klacken mycket väl vara nedsliten så pass att brytarna aldrig öppnar.
Om det andra alternativet gäller (dvs helt dött, inget liv när du trycker på starten) så skulle jag först se över jordflätan som ovanstående har skrivit, sedan kolla batterikabelskor och kablarnas anslutningar till startkontakten och anslutningen på startmotorn. Därefter kolla hur kolen i startmotorn mår.
Lycka till!
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 17 december 2010, 11:08
Re: Startar ej,jordkabel skållhet
jag har löst problemet,och det visade sig vara jordkabeln,för jag testade med att sätta en startkabel mellan minus o chassi, och efter det startade den hur lätt som helst.
Jag har inte kollat upp övriga eventuella problem med tändningen, men det är ju helt nya tändkablar och stift,så det borde ju inte vara något med det iallafall. En annan fråga.
Det ska ju sitta en kabel som går till det nedre locket på tändmagnetsanordningen. Är det avstängningen? Jag har nämligen inget att stänga av motorn med förutom att choka den tills den dör.
Jag har inte kollat upp övriga eventuella problem med tändningen, men det är ju helt nya tändkablar och stift,så det borde ju inte vara något med det iallafall. En annan fråga.
Det ska ju sitta en kabel som går till det nedre locket på tändmagnetsanordningen. Är det avstängningen? Jag har nämligen inget att stänga av motorn med förutom att choka den tills den dör.
Re: Startar ej,jordkabel skållhet
Jag har sett att det fanns flera varianter av Bosch's magnet. Dels den som jag har som det kommer ut en axel ur mitten på nedre locket där det ska sitta ett reglage för att ändra förställningen men även stoppa motorn, dels en annan variant som jag bara sett sprängskisser på som ser ut att ha en kabelanslutning där min axel kommer ut. Så vitt jag kunnat tolka det så är den anslutningen monterad på ett bleck som ligger mot den lödda polen på kondensatorn så om man jordar där så får du ingen gnista och motorn dör.
Jag tror faktiskt att min T-22:a skulle haft den typen av magnet för jag har en tryckknapp (ser ut att vara originalmonterad ) med en tråd som räcker lagom till magneten som jordas när man trycker...
Så ja förmodligen är det dödaren. Det är innanför den luckan som brytare och smörjfilt finns också, så om du i alla fall öppnar där kan det vara läge att lägga på en liten klick fett på smörjfilten (inte för mycket så det stänker omkring) och kanske mäta brytavståndet med ett bladmått när du ända har öppnat. Ska vara 0,3-0,4 mm.
Min 22:a har jag tomgångsskruven på spjällaxeln urskruvad så långt att den stannar om jag drar av handgasen helt. Funkar bra det med!
Jag tror faktiskt att min T-22:a skulle haft den typen av magnet för jag har en tryckknapp (ser ut att vara originalmonterad ) med en tråd som räcker lagom till magneten som jordas när man trycker...
Så ja förmodligen är det dödaren. Det är innanför den luckan som brytare och smörjfilt finns också, så om du i alla fall öppnar där kan det vara läge att lägga på en liten klick fett på smörjfilten (inte för mycket så det stänker omkring) och kanske mäta brytavståndet med ett bladmått när du ända har öppnat. Ska vara 0,3-0,4 mm.
Min 22:a har jag tomgångsskruven på spjällaxeln urskruvad så långt att den stannar om jag drar av handgasen helt. Funkar bra det med!