Jag har en Terrier 425 som jag inte får att starta.
Det började med att den bara tände till när jag skulle starta, sen senare på dagen startade den utan problem. Sen gick det ett tag utan problem, sen en morgon när jag skulle starta gick den bara på startmotorn utan att den tände till. Jag provade senare på dagen med samma resultat.
Då satte jag dit nytt fördelarlock, ny rotor, nya brytare och ny kondensator med samma resultat. Då testade jag med draghjälp men det hände inte ett dugg så nu vet jag inte vad jag ska göra.
Så nu undrar jag om ni har några idéer om vad problemet kan vara.
Mvh Daniel
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Bm Terrier - Start problem
Moderator: Moderatorer
Re: Bm Terrier - Start problem
Hur mycket har du felsökt? Har du bränsle och tändgnista? Tändgnista kollar du enklast genom att ta ur ett stift och köra på starten. Syns det gnistor då, så är det OK så långt.
Ett billigt sätt att hålla koll på bränslet är att sätta på ett billigt bränslefilter på slangen efter bensinpumpen men före förgasaren. Det skall alltid vara bensin i mer än 3/4 av filtret. Och det får inte komma luftbubblor i bränslet. Och naturligtvis inte heller vatten och skräp. Filter finns på närmaste större bensinstation och tillbehörsbutiker m.m.
En annan felsökningsmetod är startgas. Tänder den på startgasen men inte på bensinen, så är det något fel på bränsletillförseln. (Någonstans i hela kedjan från tanken till och med förgasaren).
Har du i stället "full järnkoll" på bränslebiten, och vet att den är OK, men motorn inte vill starta, så ligger tändningsfel nära till hands.
Ett billigt sätt att hålla koll på bränslet är att sätta på ett billigt bränslefilter på slangen efter bensinpumpen men före förgasaren. Det skall alltid vara bensin i mer än 3/4 av filtret. Och det får inte komma luftbubblor i bränslet. Och naturligtvis inte heller vatten och skräp. Filter finns på närmaste större bensinstation och tillbehörsbutiker m.m.
En annan felsökningsmetod är startgas. Tänder den på startgasen men inte på bensinen, så är det något fel på bränsletillförseln. (Någonstans i hela kedjan från tanken till och med förgasaren).
Har du i stället "full järnkoll" på bränslebiten, och vet att den är OK, men motorn inte vill starta, så ligger tändningsfel nära till hands.