Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hydralpump BM36 -52.
Moderator: Moderatorer
Hydralpump BM36 -52.
Passar pump ifrån Volvo T25? Kan nån svara på vilka andra modeller som använder samma pump som 36´an?
Re: Hydralpump BM36 -52.
Nej t25 stämmer ej med remskivan, men från victor och bm teddy stämmer det vet jag, vet ej hur det är med dom andra t-30 traktorerna
hej, jag
Helt otroligt, hittade en fungerande pump samt en remskiva i lagårn! Dock måste hålet i skivan svarvas upp, men det sker imorgon....
Pumpen som sådan är samma på "alla" modeller dvs T-21 till 230 och T-31 till 35/36 0ch Bm 55 samt några väghyvlar och tröskor (utom tidiga T-31 med pumpen i kopplingshalsen)
Men remskivor och konsoller skiljer något mellan modellerna och även årsmodeller av samma modell.
Men remskivor och konsoller skiljer något mellan modellerna och även årsmodeller av samma modell.
Jag vet av egen erfarenhet att dubbel remskivan som bm36 pumpar har inte passar på pumpar som inte haft sådan remskiva innan, det finns även två axel grovlekar till dom pumparna med dubbel rem. så det är inte bara att skaffa en annan pump utan att ha koll på vad det är man skaffar.
Alltså får du skaffa en pump från en victor eller en annan bm36 eller bm teddy eller en volvo t20-t30 av senare årsmodell som har dubbel rem, glöm inte kolla axel grovleken!. det kan du lätt se genom att kolla om det är en 19mm mutter eller 24mm mutter. Lycka till
Alltså får du skaffa en pump från en victor eller en annan bm36 eller bm teddy eller en volvo t20-t30 av senare årsmodell som har dubbel rem, glöm inte kolla axel grovleken!. det kan du lätt se genom att kolla om det är en 19mm mutter eller 24mm mutter. Lycka till
hej, jag
Gissa vad?
Jo, jag fann två pumpar samt en remskiva. Den större pumpen var skapligt tät och fin men remskivan passade till den vekare som var väck.
Idag skulle svågern prova att svarva upp hålet på remskivan då den släppte ur svarven och sprack.... Så nu har jag en pump med 19mm mutter med skapligt kort axel som är riktig samt en pump med 24mm mutter som är väck som sitter monterad. Även om jag skulle ordna en bussning att ha i dubbelremskivan så räcker ju inte axellängden. Den mindre pumpen jag fann var otät så den åker på tippen.
Ingen som har en enkel remskiva? Jag kan byta om ni behöver nåt?! Eller köpa!!
Jo, jag fann två pumpar samt en remskiva. Den större pumpen var skapligt tät och fin men remskivan passade till den vekare som var väck.
Idag skulle svågern prova att svarva upp hålet på remskivan då den släppte ur svarven och sprack.... Så nu har jag en pump med 19mm mutter med skapligt kort axel som är riktig samt en pump med 24mm mutter som är väck som sitter monterad. Även om jag skulle ordna en bussning att ha i dubbelremskivan så räcker ju inte axellängden. Den mindre pumpen jag fann var otät så den åker på tippen.
Ingen som har en enkel remskiva? Jag kan byta om ni behöver nåt?! Eller köpa!!
Nytt i pumpcirkusen..
Rubber&CO i Sundsvall fixar remmar samt remskiva. Så nu ska jag väl få fart på grejerna, dock efter midsommar.
Glad midsommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rubber&CO i Sundsvall fixar remmar samt remskiva. Så nu ska jag väl få fart på grejerna, dock efter midsommar.
Glad midsommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja gissa vad!? Inte faan fungerade det här inte!!!
Började med motortvätt, demonterade fläkt och monterade sedan pump. Fick modifiera och fixa men fick till slut dit skiten. Hade plockat bort generatorn och ersatte den med en modern 65A boschgenerator. Nya remmar. Vid provstart läkte pumpen i utgående axel samt att generatorn inte laddar! Laddlampan lyser inte ens.... Har lessnat på gammelgrejer så nu ska jag beställa ny pump om jag får tag på nån som säljer bara.
Fortsättning följer!
All heder åt Rubber&Co. i Sundsvall som grejad ny remskiva samt remmar på kort tid, kommer att handla mer av dom...
Började med motortvätt, demonterade fläkt och monterade sedan pump. Fick modifiera och fixa men fick till slut dit skiten. Hade plockat bort generatorn och ersatte den med en modern 65A boschgenerator. Nya remmar. Vid provstart läkte pumpen i utgående axel samt att generatorn inte laddar! Laddlampan lyser inte ens.... Har lessnat på gammelgrejer så nu ska jag beställa ny pump om jag får tag på nån som säljer bara.
Fortsättning följer!
All heder åt Rubber&Co. i Sundsvall som grejad ny remskiva samt remmar på kort tid, kommer att handla mer av dom...