Hej!
Det hände sig såhär att vid en två mil lång vedtransport så nöp motorn ihop,pga.varmgång ,trasig tempmätare visade det sig i efterhand men,men lätt att vara klok så här efteråt,såå onödigt.
Hur somhelst ,väl hembogserad och börjat gå igenom grejerna o lagat kylaren o fyllt på med nytt vatten så blir det fontän i kylaren när man kör på starten,trasig toppackning anntar jag.Och det läcker också vid 2ans spridarhylsa också.
Hur stor är risken att toppen är körd helt,spricker de lätt eller så?
Nått mer man riskerar vid rejäla varmgångar?
Kan det räcka med en ny toppackning tro.
Kan tilllägga att jag startade den dagen efter haveriet o inga missljud eller så,o gick i gång lika lätt som vanligt,men spottar ur sig vattnet direkt,vi pratar kaskader ur kylarpåfyllningen när starten går.
Tacksam för goda råd.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorhaveri T600 1113a
Moderator: Moderatorer
Re: Motorhaveri T600 1113a
Risken för spricka finns ju, jag skulle få toppen provtryckt, och om den nu är sprick-fri ska ska du helt klart planslipa den.
Sedan kan det ju vara spricka i blocket också , det kollar du genom att fylla motorn med glykol blandning när toppen är avtagen, försvinner det vatten så har du en spricka
Sedan kan det ju vara spricka i blocket också , det kollar du genom att fylla motorn med glykol blandning när toppen är avtagen, försvinner det vatten så har du en spricka
hej, jag
Re: Motorhaveri T600 1113a
Hej! Jag råkade ut för detta på min 350 förra vintern. Den varmnöp efter en stunds körning.
Det var ingen hård nypning, undrade just varför den började gå tungt , anade oråd och stängde av motorn.
Den startade efter en stund men den lät inte riktigt. Det visade sig att två kolvar hade "skurit" mot dess foder.
Det blev en renovering av motorn.
Det kan vara klokt att lyfta av toppen och inspektera cylindrarna. Jag skulle även ta loss kolvarna och inspektera dessa så de inte har skavmärken och att kolvringarna löper lätt i spåren och inte kilar fast sig.
Det kan vara klokt att ha en fungerande tempmätare,, Min var också sönder..
Nu går den som ett skott igen med lagom laddtryck
Mvh Markus
Det var ingen hård nypning, undrade just varför den började gå tungt , anade oråd och stängde av motorn.
Den startade efter en stund men den lät inte riktigt. Det visade sig att två kolvar hade "skurit" mot dess foder.
Det blev en renovering av motorn.
Det kan vara klokt att lyfta av toppen och inspektera cylindrarna. Jag skulle även ta loss kolvarna och inspektera dessa så de inte har skavmärken och att kolvringarna löper lätt i spåren och inte kilar fast sig.
Det kan vara klokt att ha en fungerande tempmätare,, Min var också sönder..
Nu går den som ett skott igen med lagom laddtryck
Mvh Markus
Överladdad Boxer 350
Volvo T25
Volvo T25
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 25 november 2009, 04:18
Re: Motorhaveri T600 1113a
Är det något specielt jag bör tänka på när jag river av toppen,har tillgång till verkstadshandbok,men tänker om nån har något allmänt tips att komma med innan.
Jag är ju inte där än,men jag tänker på cylinderfodren,det går inte att chimsa foder höjden i dessa motorer vad jag förstår,utan man får byta till högre eller lägre foder , stämmer det ? Så fick jag ihop det när jag läste V.handboken.
/Lucas
Jag är ju inte där än,men jag tänker på cylinderfodren,det går inte att chimsa foder höjden i dessa motorer vad jag förstår,utan man får byta till högre eller lägre foder , stämmer det ? Så fick jag ihop det när jag läste V.handboken.
/Lucas
Re: Motorhaveri T600 1113a
Normalt sett skall man väl kanske inte behöva schimsa fodren. Mina foder behövde inte detta iaf. tror att fodren skall ha en höjd på 0.10-0.12 mm ovanför blocket, det är det mina har. När du väl dragit ur fodren så se till att göra rent spåren för O-ringarna längst ner. Jag lade nästan en hel dag på att göra rent dessa med Tops (mycket skit i blocket och spåren).
Med att riva av toppen så är det väl inte mer än att hålla reda på alla grejer och att jobba efter V-handboken.
Mvh Markus
Med att riva av toppen så är det väl inte mer än att hålla reda på alla grejer och att jobba efter V-handboken.
Mvh Markus
Överladdad Boxer 350
Volvo T25
Volvo T25