Tjenna!
Jag har en vanligt jordbruks boxer, som jag behöver ställa på lite, för vi ska hänga på en jordfräs efter traktorn och de kräver ju lite effekt. Men jag vet inte nåt hur man gör? Finns det någon med erfarenhet av detta?
Mvh Lillen
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ställa upp bränslepumpen på en Bm 350 boxer, hjälp!
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 12 november 2009, 18:19
- Ort: Eriksberg Herrljunga
Re: Ställa upp bränslepumpen på en Bm 350 boxer, hjälp!
På insprutningspumpen tar du bort ev kvarvarande plomberingstrådar intill kallstartanordningen ( köldstartknappen ) - öppna den delade plåthylsan - kräng av den - du ser då den gängade rörhylsan med två låsmuttrar - det är den gängade rörhylsans djupläge in i pumphuset som bestämmer kuggstångens- och därmed bränsleinsprutningens maxläge.
Mät med skjutmåttet upp avståndet t ex mellan låsmuttrarna eller mellan den främre, högra låsmuttern och pumphuset så att du har ett känt grundläge att ev återvända till.
Lossa rörhylsans bakre, vänstra låsmutter - vrid rörhylsan ett varv utåt från pumphuset med hjälp av kallstarthuset för att få ökad bränslemängd - lås fast - provkör - upprepa om ej nöjd. Vid ändring i hela varv behöver den främre låsmuttern inte lossas. ( Får ej lossas om den används som referens ).
( Jag gör helst ev uppställningar med effektmätaren kopplad till kraftuttaget. Generellt måste man varna för uppställningar utöver standard då det ökar påfrestningarna på drivlinan. Motorn måste vara servad och i `fullgott skick´. På din motor kan det räcka med att två hål i en insprutare är igensatta - ökad mängd och oförbränt bränse via de andra två hålen kan medverka till att `tvätta bort´ oljefilmen - skärskador - inte bra för klenoden-----. Avstå om motorn `ryker svart´eller `andas hårt´ via vevhusventilationen före ev uppställning ).
Mät med skjutmåttet upp avståndet t ex mellan låsmuttrarna eller mellan den främre, högra låsmuttern och pumphuset så att du har ett känt grundläge att ev återvända till.
Lossa rörhylsans bakre, vänstra låsmutter - vrid rörhylsan ett varv utåt från pumphuset med hjälp av kallstarthuset för att få ökad bränslemängd - lås fast - provkör - upprepa om ej nöjd. Vid ändring i hela varv behöver den främre låsmuttern inte lossas. ( Får ej lossas om den används som referens ).
( Jag gör helst ev uppställningar med effektmätaren kopplad till kraftuttaget. Generellt måste man varna för uppställningar utöver standard då det ökar påfrestningarna på drivlinan. Motorn måste vara servad och i `fullgott skick´. På din motor kan det räcka med att två hål i en insprutare är igensatta - ökad mängd och oförbränt bränse via de andra två hålen kan medverka till att `tvätta bort´ oljefilmen - skärskador - inte bra för klenoden-----. Avstå om motorn `ryker svart´eller `andas hårt´ via vevhusventilationen före ev uppställning ).
Re: Ställa upp bränslepumpen på en Bm 350 boxer, hjälp!
Vad har du för jordfräs??
Jag har en jordfräs med knivar på 180 cm arbetsbredd, den kör jag efter min Boxer 350 utan problem.
Den är helt orörd i pump o dyl.
Jag använder den med ett arbetsdjup på ca 18 -20 cm o kör mest i gamla jordsträngar o gamla vallar.
Jag tycker oxå att du borde försäkra dig om att din Boxer är okej, vad gäller pump, spridare, komp o dyl innan du ställer på den.
Kan bara sluta dyrt i slutet annars.
Jag har en jordfräs med knivar på 180 cm arbetsbredd, den kör jag efter min Boxer 350 utan problem.
Den är helt orörd i pump o dyl.
Jag använder den med ett arbetsdjup på ca 18 -20 cm o kör mest i gamla jordsträngar o gamla vallar.
Jag tycker oxå att du borde försäkra dig om att din Boxer är okej, vad gäller pump, spridare, komp o dyl innan du ställer på den.
Kan bara sluta dyrt i slutet annars.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Re: Ställa upp bränslepumpen på en Bm 350 boxer, hjälp!
blir de verkligen nån skillnad å ställa på på en boxer? ja menar så de är värt mödan å risken, ja börjar fundera på om min är påställd då den rycker både på tomgång och vid gasning vitt på tomgång, å svart när man gasar, och plomberingen(plåtbiten) är borta på min sen sa förra ägaren att han å en kompis försökte ställa på den en gång,
min boxer rycker lika mkt vid normal gasning om min polares boxer för vid gasning med köldstarten i,
de måste väll vara uppenbart att de är påställt tycker ja.
kan ni säga hur man justerar den för bästa effekt alltså hur ska man testa de, tex i en brant backe hur den orkar med på högre växlarna testa samma växel i samma backe men olika instl på pumpen de borde väll man kunna göra?
Mvh
min boxer rycker lika mkt vid normal gasning om min polares boxer för vid gasning med köldstarten i,
de måste väll vara uppenbart att de är påställt tycker ja.
kan ni säga hur man justerar den för bästa effekt alltså hur ska man testa de, tex i en brant backe hur den orkar med på högre växlarna testa samma växel i samma backe men olika instl på pumpen de borde väll man kunna göra?
Mvh