Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Ny på forat

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Emil N

Ny på forat

Inlägg av Emil N »

Jag köpte en BM 320 -64 med skuren motor för ett par veckor sedan och har nu registrerat mej på detta forum. Tänkte berätta lite om mej och mina traktorer.

Första traktorn jag körde var farsans Ford 2000 -65. Jag var nog 6år då.
Min första traktor var en Ford 3000 Force -69 som ingipp när gården köptes 2005. Den hade en ÅLÖ snöslunga, hjulvikter och lastarfästen men ingen lastare så en passande ÅLÖ ur-Quicke handlades in. Det blir ganska mycket snöskottning med denna traktor. Lite skogskörning har det också blivit. Jag har renoverat motorn på den. För er som vill läsa om renoveringen så finns den här: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... fcdcd1ad86

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=rrwSLx5F7FQ

Min andra traktor är en Fordson Super Dexta -64 som jag köpte för två år sedan. Det har blivit lite skogskörning med en Väse wirekran och lite andra uppgifter. Jag har bytt koppling på den och för er som vill läsa om det så finns det här: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... fcdcd1ad86

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=nKOet8ddlLE

Min tredje traktor är en MF Robur 3/4 bandare. Jag köpte den för 1,5 år sedan och har kört fram en del virke med den och lite andra uppgifter som att plocka sten ur potatislandet, lyfta takstolar, köra ris m.m.

Bild

Bild

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=7XwOrwIgCTU

Min fjärde traktor är som sagt en BM 320 Buster -64 med ett skuret ramlager. Den har en Modig 3 lastare och tvåvarvs kraftutag. Ca 4000h

Bild

Själv är jag 31 år och jobbar med manuellt skogsarbete. Jag är utbildad MC-mekaniker och jobbade ett antal år med det. Uppvuxen i Västra Götaland men bor sen 2005 utanför Arvidsjaur.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
daisel
Forumberoende

Re: Ny på forat

Inlägg av daisel »

Välkommen hit,
hej, jag
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Varmt välkommen som BM-Volvo mekaniker...Emil
Skulle vara intressant att se och känna din Robur live i skogarna...
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Emil N

Inlägg av Emil N »

daisel skrev:Välkommen hit,
Tackar
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Emil N

Inlägg av Emil N »

Sweden-Viking skrev:Varmt välkommen som BM-Volvo mekaniker...Emil
Skulle vara intressant att se och känna din Robur live i skogarna...
Tackar!

Ja du får höra av dej när du ska ut till Petiknäs. Det är ju inte så långt över hit.

Slänger in en bild på den där Huldins 3/4 bandaren jag såg på vägen mellan Järvträsk och Petiknäs

Bild
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
parbring

Inlägg av parbring »

Välkommen! Du verkar gilla de lite mindre traktorerna. :)

Får man fråga var utanför Arvidsjaur du bor? Är skapligt bevandrad i trakterna då morsan kommer därifrån...

Fina fordar föresten!
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Emil N

Inlägg av Emil N »

Jo jag tycker man klarar det mesta med en liten traktor, tar bara lite längre tid om det är tunga jobb.

Jag bor i Siksjön fast inte där skylten sitter utan Siksjö kolonat på vägen mellan byskeälvsbron och Glommersträsk. Den där jäkla skylten har alltid skapat förvirring. På min gamla karta står det Rajvoträsk på det stället där den sitter nu och enligt några äldre så har skylten suttit här förr. Var har din mor sitt föräldraställe?

Nu har jag en femte traktor. Grannens barn hade beordrat städning på gården så han var tvungen att sälja grållen. Det är en TE-D20 tillverkad 1951. Den har stått länge så jag vet inte om den fungerar men motorn går runt. Inte så bra däck heller och egentligen tycker jag 60-talstraktorer är mest intressanta men det var inte så mycket pengar och frakten ingick.

Bild
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
parbring

Inlägg av parbring »

Ja, jag har själv en Buster 320, konverterad med hydraulisk hitchkrok, och den klarar av det mesta här hemma och i skogen. Hög markfrigång är det på den också.

Aha. Ja, hon kommer från "andra sidan". Viståsen och Rättsel har hon bott i, samt att vi har släkt i Moskosel och en stuga i Bredträsk, en bit öster om flygplatsen.

Ptja, grållen såg väl söt ut. Är tanken att fixa upp och ha kvar eller kränga vidare?

Bild
Bustern vår rattad av sambon. :)
Emil N

Inlägg av Emil N »

Grållen får vänta ett tag då Bustern ska renoveras först sen får man se om det finns något hopp om att få igång motorn. Vill inte lägga ner för mycket pengar på den men går den så blir den nog kvar.

En hitchkrok till Bustern skulle sitta fint. Är din en originalkrok?
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
parbring

Inlägg av parbring »

Emil N skrev: En hitchkrok till Bustern skulle sitta fint. Är din en originalkrok?
Njae, den är nog ditbyggd i efterhand. Hydrauliskt höj och sänk på den också. Guld värt om man vill koppla av eller på timmerkärran med last på.
Emil N

Inlägg av Emil N »

Jag såg att du bor i Skellefteå. Då finns det ändå några veterantraktorintresserade här omkring. Vi har ju Sweden-Wiking från skellefteå också. Vet ni om det finns några trevliga traktorträffar häromkring?
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
parbring

Inlägg av parbring »

Nej, tyvärr vet jag inget sådant, men tanken har slagit mig att arrangera något. Gamla maskiner och traktorer finns det ju i varannan buske typ... 8)
Jag bor bara någon kilometer från Lindgrens Lantbruksmaskiner där Stig Lindgren har en ganska fin samling gamla traktorer.
Låst