Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljetryck Volvo BM 430
Moderator: Moderatorer
Oljetryck Volvo BM 430
Hej,
Köpte en Volvo BM 430 i Januari nu i år. Den verkar va välskött. Allt funkar ingen rost i hytt. En 76:a som gått drygt 7000 timmar. Motorn går fint o rent, inger hårt ljud eller slammer.
När jag köpte den var det himla kallt 15-20 minus så jag kolla allt så gott jag kunde. Men nu är jag lite bekymrad för oljetrycket. När den är kall ligger det på ca 3,5 bar men när den blir varm ligger det ca 1 bar.(Har mätt med extern mätare). Traktorns mätare visa en bit på det gröna vid kall motor och vid varm ligger den precis på grönt. Men vid tomgång med varm motor ligger den på rött. Så vad göra. Är detta ok? Eller ska jag byta vevlager? Kan reducerings ventilen va för mjuk?
Ska börja med att byta olja och filter nu när vädret tillåter.
Tacksam för synpunkter
MVH
GMEM
Köpte en Volvo BM 430 i Januari nu i år. Den verkar va välskött. Allt funkar ingen rost i hytt. En 76:a som gått drygt 7000 timmar. Motorn går fint o rent, inger hårt ljud eller slammer.
När jag köpte den var det himla kallt 15-20 minus så jag kolla allt så gott jag kunde. Men nu är jag lite bekymrad för oljetrycket. När den är kall ligger det på ca 3,5 bar men när den blir varm ligger det ca 1 bar.(Har mätt med extern mätare). Traktorns mätare visa en bit på det gröna vid kall motor och vid varm ligger den precis på grönt. Men vid tomgång med varm motor ligger den på rött. Så vad göra. Är detta ok? Eller ska jag byta vevlager? Kan reducerings ventilen va för mjuk?
Ska börja med att byta olja och filter nu när vädret tillåter.
Tacksam för synpunkter
MVH
GMEM
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Mitt första inlägg på detta forum.
Övertrycksventilen ska öppna vid ca 2,8kg. På tomgång har öppningstrycket ingen betydelse. 1bar på tomgång är inte farligt men jag undrar om din mätare verkligen stämmer. Skulle tro att det röda slutar vid ca 0,5 bar.
Det är nog ingen akut fara med motorn men du ska nog på sikt börja planera för en motoroperation. Beroende på hur noga du är så kan en renovering göras på olika sätt. Antingen tar du bara ner tråget, mäta lagerspel ,vev och ramlagertappar och byt de lager som behövs och som kan bytas, kontrolera oljepump och sätt tillbaka tråget. Du kan byta vevlager och ramlager men vevaxeltätningen gör att du får problem att byta det bakre.
Alternativ två är att även lossa på toppen och slipa eller fräsa ventiler och säten, dra ut kolvarna och mäta ringap och kolvspel. Troligtvis behöver ringarna bytas.
Alternativ tre är att ta ur motorn och sätta den i ett stativ. Fördelen är att du då kan göra alla jobb på den utan problem och i en bra arbetstälning. Gör du från början något av alternativ ett eller två kan du ändå stöta på problem som gör att motorn måste ut.
Övertrycksventilen ska öppna vid ca 2,8kg. På tomgång har öppningstrycket ingen betydelse. 1bar på tomgång är inte farligt men jag undrar om din mätare verkligen stämmer. Skulle tro att det röda slutar vid ca 0,5 bar.
Det är nog ingen akut fara med motorn men du ska nog på sikt börja planera för en motoroperation. Beroende på hur noga du är så kan en renovering göras på olika sätt. Antingen tar du bara ner tråget, mäta lagerspel ,vev och ramlagertappar och byt de lager som behövs och som kan bytas, kontrolera oljepump och sätt tillbaka tråget. Du kan byta vevlager och ramlager men vevaxeltätningen gör att du får problem att byta det bakre.
Alternativ två är att även lossa på toppen och slipa eller fräsa ventiler och säten, dra ut kolvarna och mäta ringap och kolvspel. Troligtvis behöver ringarna bytas.
Alternativ tre är att ta ur motorn och sätta den i ett stativ. Fördelen är att du då kan göra alla jobb på den utan problem och i en bra arbetstälning. Gör du från början något av alternativ ett eller två kan du ändå stöta på problem som gör att motorn måste ut.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Prova med att byta motorolja och filter, kan göra underverk.
Om den gamla motoroljan luktar diesel och känns tunn och blaskig, så kan det vara matarpumpen som läcker via pumpdrivningen eller insprutningspumpen via tätningsringen.
Om diesel läcker in i motoroljan så blir trycket lägre, och oljenivån ökar i motorn.
Motoroljan var i min BM 430 som svart vatten då jag bytte första gången, men trots det så höll sig oljetrycket ungefär på mitten av mätaren.
/VolvoBMNisse
Om den gamla motoroljan luktar diesel och känns tunn och blaskig, så kan det vara matarpumpen som läcker via pumpdrivningen eller insprutningspumpen via tätningsringen.
Om diesel läcker in i motoroljan så blir trycket lägre, och oljenivån ökar i motorn.
Motoroljan var i min BM 430 som svart vatten då jag bytte första gången, men trots det så höll sig oljetrycket ungefär på mitten av mätaren.
/VolvoBMNisse
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Tack för era svar.
Som sagt skall börja med att byta olja och filter och hoppas på underverket.
Och sker ingen förbättring får jag väl börja fundera på att ta bort sumpen och kolla lagren.
MVH
GMEM
Som sagt skall börja med att byta olja och filter och hoppas på underverket.
Och sker ingen förbättring får jag väl börja fundera på att ta bort sumpen och kolla lagren.
MVH
GMEM
Re: Oljetryck Volvo BM 430
¨låter som att den är mogen för motorrenovering!
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Hej ,
Nu har jag bytt olja och filter. Det hjälpte något. Fick något högre utslag på mätaren. Ligger alltid på grönt över 1000 varv men går ned på halva röda vid låg tomgång.
Men går max upp en cm på grönt vid högt varv med varm motor motsvarar ca 3 bar och ned till 0,5 bar vid låg tomgång.Så vid normal varv ligger den på ca 1,5 -2 bar.
Jag använder Agrol universal 10W-30 olja. Är det ok att hälla i Biltema 20W-50, för slitna motorer, nu på sommaren för att få något högre tryck?
Om jag nu kommer fram till att jag måste byta ram och vevlager. Hur svårt är det att göra det själv. Har skruvat på bilar traktor on/off hela livet så tummen är inte helt mitt i handen men aldrig byt vevaxel eller ram lager (alla kanske inte går byta från tråget). Är det lätt att göra fel och klanta till det? Dvs lägga lagren fel typ? Skall man ha nya muttrar? Vilket moment skall de dras med? Har förstått att man måste kolla om de är standard eller ej först.
Tacksam för beskrivning lite punktvis hur man bäst går tillväga.
Vad kostar det på verkstad?
Kanske smart att byta pumpen oxå eller åtminstone kolla reducerings ventilen. Har hört att man kan lägga bricka om fjädern är slapp. När jagf starta traktorn efter olje bytet kom trycket ganska snabbt så kanske ok med pumpen.
MVH
GMEM
Nu har jag bytt olja och filter. Det hjälpte något. Fick något högre utslag på mätaren. Ligger alltid på grönt över 1000 varv men går ned på halva röda vid låg tomgång.
Men går max upp en cm på grönt vid högt varv med varm motor motsvarar ca 3 bar och ned till 0,5 bar vid låg tomgång.Så vid normal varv ligger den på ca 1,5 -2 bar.
Jag använder Agrol universal 10W-30 olja. Är det ok att hälla i Biltema 20W-50, för slitna motorer, nu på sommaren för att få något högre tryck?
Om jag nu kommer fram till att jag måste byta ram och vevlager. Hur svårt är det att göra det själv. Har skruvat på bilar traktor on/off hela livet så tummen är inte helt mitt i handen men aldrig byt vevaxel eller ram lager (alla kanske inte går byta från tråget). Är det lätt att göra fel och klanta till det? Dvs lägga lagren fel typ? Skall man ha nya muttrar? Vilket moment skall de dras med? Har förstått att man måste kolla om de är standard eller ej först.
Tacksam för beskrivning lite punktvis hur man bäst går tillväga.
Vad kostar det på verkstad?
Kanske smart att byta pumpen oxå eller åtminstone kolla reducerings ventilen. Har hört att man kan lägga bricka om fjädern är slapp. När jagf starta traktorn efter olje bytet kom trycket ganska snabbt så kanske ok med pumpen.
MVH
GMEM
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Teoretiskt sett ska du kunna byta ramlager underifrån men tyvärr är det lite väl trångt vid bakre lagret och vevaxeltätningen som måste bort så det är lika bra du tar ur motorn. Det är faktiskt mer än några timmars jobb att få ut den. Nu har jag ioförsig en välldigt behändig räls för delning av traktorn men har du tillgång till svets m.m så kan du bygga en egen. Klart värt jobbet istället för att håla på och trilskas med en garagedomkraft och riskera att bli tålös.
Jag tycker att du ska ta av toppen och dra ut kolvarna, högst troligt behöver du minst byta ringarna och slipa ventilerna. Du behöver en momentnyckel, kolringstång och kolvringskompressor(biltemas duger), plastiage, micrometer och utrustning för att mäta cylinderloppena alternativt att du släpar med dej block och vevaxel till en motorenoverare och får dom uppmätta.
Jag har börjat renovera min BM 320 och den motorn är identisks förutom toppen så du kan få en del tips eftersom.
http://bmsidan.egetforum.se/board/motor ... t1223.html
Här kan du också läsa. Handlar om min Ford 3000 men du får ändå många tips om mätningarna m.m.
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... cfc337402d
Ett bra motorstativ underlättar också. Nog tror jag du ska klara det mesta själv bara du är noggrann. Och se till att tvätta riktigt jävla ordentligt först för all skit som finns på utsidan har du på insidan när du satt ihop den.
Jag tycker att du ska ta av toppen och dra ut kolvarna, högst troligt behöver du minst byta ringarna och slipa ventilerna. Du behöver en momentnyckel, kolringstång och kolvringskompressor(biltemas duger), plastiage, micrometer och utrustning för att mäta cylinderloppena alternativt att du släpar med dej block och vevaxel till en motorenoverare och får dom uppmätta.
Jag har börjat renovera min BM 320 och den motorn är identisks förutom toppen så du kan få en del tips eftersom.
http://bmsidan.egetforum.se/board/motor ... t1223.html
Här kan du också läsa. Handlar om min Ford 3000 men du får ändå många tips om mätningarna m.m.
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... cfc337402d
Ett bra motorstativ underlättar också. Nog tror jag du ska klara det mesta själv bara du är noggrann. Och se till att tvätta riktigt jävla ordentligt först för all skit som finns på utsidan har du på insidan när du satt ihop den.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Du kan som en tillfällig nödlösning slå i den tjockare oljan men kör inte för länge.
För slö fjäder i pumpen kan du utesluta eftersom du kommer upp i 3kg och det är ungefär där den ska öppna. Att mäta spelet i pumpen bör du göra och kontrolera tätningsytorna för överströmningsventilen.
Känns det inte som att du vill ta ur motorn kan du lossa tråget och mäta lagerspel och pump men risken är att du ändå får ta ur motorn och har då lagt ner lite extra arbete.
För slö fjäder i pumpen kan du utesluta eftersom du kommer upp i 3kg och det är ungefär där den ska öppna. Att mäta spelet i pumpen bör du göra och kontrolera tätningsytorna för överströmningsventilen.
Känns det inte som att du vill ta ur motorn kan du lossa tråget och mäta lagerspel och pump men risken är att du ändå får ta ur motorn och har då lagt ner lite extra arbete.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Jag kör på 15w-40 (mineralolja) motorolja för dieselmotorer.
Med den gamla förorenade (blandad med diesel) motoroljan så stod oljetrycksmätaren strax över mitten.
/VolvoBMNisse
Med den gamla förorenade (blandad med diesel) motoroljan så stod oljetrycksmätaren strax över mitten.
/VolvoBMNisse
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Jag har oxå en Buster 320 där oljetrycksmätaren står nära mitten även på tomgång. Men Buster slamrar ganks hårt vid gaspådrag. Min 430 har däremot ett väldigt rent och "friskt ljud" vid gaspådrag. Ryker ej hellre som Bustern. Visst är det lite konstigt.
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Rätt olja kan göra under på en gammal motor...en kompis 350 har stått väldigt länge nu och den startades upp under helgen och på tomgång ca 500rpm så stod oljetrycksmätaren lite över mitten och sedan efter 20-30min stod den fortfarande lite över mitten rörde sig knappt nått vid ökat varvtal.
att köra på 10w-30 kan vara lite tufft i en sliten motor då en motor blir sliten för varje mil så bör man välja något tjockare vid oljebytet, tar man tex en 10w30 och har på gränsen till bra tryck så skulle de nog ordna sig med en 15w-40 olja då den är tjockare både kall som varm, vilket leder till högre oljetryck vid både kall som varm motor, man skulle kunna stig ännu högre om de behövdes och gå på 20w-40/20w-50. men som Emil sa så är det ju renoverings dags när oljetrycket är som de är.
Men om man inte har tid/pengar eller knappt använder traktorn så kan ju tjockare olja vara en bra lösning
Mvh
att köra på 10w-30 kan vara lite tufft i en sliten motor då en motor blir sliten för varje mil så bör man välja något tjockare vid oljebytet, tar man tex en 10w30 och har på gränsen till bra tryck så skulle de nog ordna sig med en 15w-40 olja då den är tjockare både kall som varm, vilket leder till högre oljetryck vid både kall som varm motor, man skulle kunna stig ännu högre om de behövdes och gå på 20w-40/20w-50. men som Emil sa så är det ju renoverings dags när oljetrycket är som de är.
Men om man inte har tid/pengar eller knappt använder traktorn så kan ju tjockare olja vara en bra lösning
Mvh
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Det var oljegivaren som det var fel på. Den gamla va ju kass så köpte en på Biltema men den funkade nog inte ihop med den gamla VDO mätaren. Köpte nu en orginal på Lantmännen för 890 spänn. Men nu ligger trycket helt OK Puhhh..
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Bra det. Det kan ofta löna sej att göra en ordentlig felsökning innan man river isär allting.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Oljetryck Volvo BM 430
Jovisst lönar det sej att kolla först innan man går på med tunga artilleriet!
Bytte oxå temp givare och termostat. Temp mätaren gick knappt upp på vita fältet. Nu går den upp en bit på gröna ganska snabbt. Kanske var det termostaten som inte stängde eller ev. kass givare. Dessutom ny glykol. Hur som helst känns det som gamla 430 är i bra skick just nu i alla fall.
MVh
GMEM
Bytte oxå temp givare och termostat. Temp mätaren gick knappt upp på vita fältet. Nu går den upp en bit på gröna ganska snabbt. Kanske var det termostaten som inte stängde eller ev. kass givare. Dessutom ny glykol. Hur som helst känns det som gamla 430 är i bra skick just nu i alla fall.
MVh
GMEM