Hejsan!
Jag är nybliven traktorägare till en Volvo T25. Traktorn har stått utan topplock i 20år utomhus. Vet inte mer om skicket på den just motorn mer än att den sitter fast.
För att få igång den så fort som möjligt så tänkte jag byta motor. Vad jag förstår så "passar" b4b motorn bäst? Vad får man göra, byta svänghjul mm? B18 med adapterplatta?
Jag kan få tag på en b4b komplett/fungerande för 1000:- av en kompis. B18 å adapterplatta kan ju fixas d oxå men vad rekomenderar ni?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorbyte volvo T25
Moderator: Moderatorer
Re: Motorbyte volvo T25
B4B passar inte, det är bara en bluff, den är i själva verket mycket mindre en t24 motor, jag skulle sattsa på en orginal motor.
Jag har en t22 med volvo b20 motor i som jag köpte på skroten, vist är den lite kul, men till att arbetea med så är den rätt värdelös
Jag har en t22 med volvo b20 motor i som jag köpte på skroten, vist är den lite kul, men till att arbetea med så är den rätt värdelös
hej, jag
Jag skulle satsa på en original motor eller en T 24 motor.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Okey, tack för svaren.
Vad krävs för att montera en b20? adapterplatta antar jag och vad får man mer göra?
Vad får man tag på en orginalmotor och vad ska man betala?
Vad är det för betäckning på orginalmotorn?
Vad krävs för att montera en b20? adapterplatta antar jag och vad får man mer göra?
Vad får man tag på en orginalmotor och vad ska man betala?
Vad är det för betäckning på orginalmotorn?
Lättast att hitta motor är nog att kolla skrotar o blocket.
Originalmotorn heter CB22 o ger 31 hk på full fotgas(2000 rpm) o 29 hk på full handgas(1700 rpm).
T 24 motorn heter CF22 o ger 27,5 hk på full fotgas(2000 rpm) o 26,5 hk på full handgas(1700 rpm).
Originalmotorn heter CB22 o ger 31 hk på full fotgas(2000 rpm) o 29 hk på full handgas(1700 rpm).
T 24 motorn heter CF22 o ger 27,5 hk på full fotgas(2000 rpm) o 26,5 hk på full handgas(1700 rpm).
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...