Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Smörjschema/Service -1113/350-Boxer

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

tobbe-38
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2010, 12:23

Smörjschema/Service -1113/350-Boxer

Inlägg av tobbe-38 »

Hej tänkte att de är många som inte känner till de som är "standard"service på en 350 med 1113 motor
Så skulle vara kul att göra en snabb liten guide om hur/vad som bör göras inom dom olika tim intervallerna

Regelbunden skötsel och kontroll

Daglig tillsyn av traktorn:
1:Att motoroljan i motorn ligger mellan sträcken på Oljestickan
2:Att Kylaren är full med vatten
3:Att bränsle finns i tanken
4:Att det är rätt mängd olja i luftrenaren/och att luftrenaren inte är förorenad
5:Att Olja, Bränsle eller Vatten inte läcker ut någonstans

Var 25:e timme
*Kontrollera olje mängden i Insprutningspumpens Kamaxelhus(oljan får inte understiga märkningen på stickan) och Centrifugalregulatorn(oljan får inte understiga den översta märkningen på oljestickan)

** Smörj nipplarna på båda styrlederna,spindellederna,framaxelnsfäste/led, styrstaget
** Tryckstången och tryckstångsfästet(sitter längst bak på traktorn)
**Smörj bakhjulslagret(sitter på insidan av hjulen vid naven), smörj inte för rikligt då trycker du sönder packboxarna
och får ett jobbigt olje läkage
**smörj bromsnyckeln(stagen som går in till bromstrummorna) på bägge sidorna)
**smörj pedalaxeln(4st nipplar under traktorn)
**smörjstyrlänken(sitter brevid kopplingspedalen)
**smörj kopplingsaxeln nippel på vänster sida av svänghjulet
**smörj kopplingsaxeln nippeln på högra sidan, den översta nippeln av dom två
**smörj Länkstångsväxeln( lyftarmarmarna bak)

Var 50:e timme
*Kontrollera Oljenivån i Växellådan/bakaxelhus, Oljestickan sitter till höger om växelspaken

*Kontrollera Oljenivån i Hyudrauliska lyften, oljestickan sitter i påfyllnadslocket på Oljetanken bakom sitsen

*Tappa ur slam ur Bränsletanken, Kranen sitter under tanken på höger sida, Obs kranen kan vara tät, då får man skruva bort den och ta isär och göra rent

*Kontrollera remspänningen, justera vid behov, Vid rätt justering ska remmen gå att föra ut och inåt 22-25mm vid en kraft av 10Kp

*Kontrollera att elektrolyten i Batteriet står 10mm över plattorna

*Kontrollera däcktrycket

**Smörj uttrampningslagret(den understa nippeln på högra sidan av svänghjulet), Obs smörj ex för rikligt då kan
fett tränga fram till lammelerna och kopplingen slirar
**Smörj framhjulslagrernas nipplar som sitter i mitten av naven fram(en gång om året ska dom demonteras och rengöras)
**Smörj kraftuttagets inkopplingsaxel(sitter en på vardera sida)


Var 125:e timme

*Bytt motoroljan och Filtret, åtgår 10,5L

*Smörj startmotorn, Skruva bort pluggen i gaveln(en spårskruv som sitter uppe på flänsen mot motorblocket) ett par droppar motor olja räcker, för rikligt kan skada starten

*Kontrollera att styrsnäckan är fylld med olja(80w90), sitter framför växelspaken, innan för intrumänpanelskåpan

*Fyll på 1-2dl motorolja i Insprutningspumpens Kamaxelhus, Då överskottsolja rinner ut genom nivåröret på pumpens baksida, verkar påfyllningen som ett oljebyte vilket är fördelaktigt då oljan blir utspädd med diesel efter ett tag

Var 200:e timme

*Gör rent silen på Insprutningspumpen, ta bort glaskoppen och silen och tvätta i t,ex Diesel, kontrollera så pakningen vid glaskoppen är hel så den inte drar in luft i systemet

*Ta bort Ventilationshuven(oljepåfyllnadslocket för motorn) och tvätta i T,ex Diesel

*Kontrollera att kopplingspedalens frigång/spel är 75mm, justering görs på staget mellan kopplingspedalen och kopplingens hävarmar

*Kontrollera att bromsförmågan är lika på bägge hjulen, om inte justera


**Smörj vattenpumpen via smörjnippeln på vänstra sidan 4-5 pump med fettsprutan är tillräckligt(obs ska vara en värmetåligt fett typ kullager eller universalfett)

Var 500:e timme

*Kontrollera Insprutarnas öppningstryck och strålbild vilket görs i en spridarprovare(biltema har), öppningstrycket på spridarna ska ske vid 135-140kp/cm2(132-137bar)

*kontrollera Ventilspelet vid varm motor, Insug 0,40mm, Avgas 0,45mm

*Gör rent silen i hyudraul tanken(öppna den 6-kantiga skruven storlek 30mm, som sitter brevid påfyllnadslocket)

Var 1000:e timme

*Kontrollera Insprutningspumpens inställning

*Kontrollera Centrifrugalregulatorn Hög och Låg tomgång

*Kontrollera Köldstartsanordningen

*Byt bränslefilterna(för och finfilter) som sitter i kopparna på insuget

*Kontrollera bränslets matartryck

*Gör rent Silen i oljetråget(oljetråget måste demonteras)

*Ta isär luftrenaren fullständigt och gör rent samt byt olja

*Kontrollera elborstarna i startmotorn och generatorn

*Kontrollera termostaten

*Byt olja i hyudraulsystemet, gör rent sugsilen och bytt filtret på returen som sitter innan för locket i tanken

*Byt oljan i växellådan/bakaxelhuset sitter tre pluggar i rad under traktorn, påfyllnad sker i locket brevid växelspaken

Var 2500:e timme

*Sota motorn och slipa ventilerna(byt om skadade eller för slitna)

*se över och eventuellet renovera startmotorn och generatorn

Övrigt

**2 ggr per år ska ska kraftuttagsaxeln smörjas

--------------------------------------------------------

Obs ** står för att de är fettnipplar och ska fettas in med fettspruta, smörj inte för mkt 3-4pumpningar räcker

Jag kommer lägga till mer efterhand men nu ska ja ta en liten paus :P
hoppas detta är tillåtet! OM de inte är det så säg till mig innan ni tar bort de så ja hinner spara allt ja skrivit :oops:
Låst